Σύστημα αναερόβιας πρόωσης για υποβρύχια αναπτύσσουν οι Τούρκοι

Με κάθε επισημότητα άνοιξε τις πύλες της χτες 9 Μαΐου στην Κωνσταντινούπολη η έκθεση στρατιωτικού υλικού IDEF 2017 στην οποία το σύνολο των εταιρειών της αμυντικής βιομηχανίας  της Τουρκίας παρουσιάζουν τα τεχνολογικά επιτεύγματα τους και τα νέα προϊόντα τους.

Μεταξύ των πλέον εντυπωσιακών αναπτυξιακών προγραμμάτων της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας είναι το σύστημα αναερόβιας πρόωσης- (A.I.P. : Atmosphere Independent Power) που αναπτύσσει η εταιρεία IdeaLab η οποία εδρεύει στο τεχνολογικό πάρκο της Κωνσταντινούπολης το Teknopark.

Πρόκειται για ένα σύστημα το οποίο μελλοντικά θα εγκατασταθεί στα υπό σχεδίαση υποβρύχια του προγράμματος MILDEN (Milli Denizaltı), η ύπαρξη του οποίου ανακοινώθηκε το Φθινόπωρο του 2015 από τον Αρχηγό του τουρκικού Ναυτικού Ναύαρχος Bulent Bostanoglu.

Σύμφωνα με το Στρατηγικό Σχεδιασμό του Υφυπουργείου Αμυντικής Βιομηχανίας της Τουρκίας (SSM) για την περίοδο 2012-2016 όπως αυτός δημοσιεύτηκε το Φθινόπωρο του 2013, η πρώτη φάση του προγράμματος MILDEN που περιελάμβανε την πραγματοποίηση των εργασιών της μελέτης σκοπιμότητας οι οποίες θα έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2015.

Το επόμενο στάδιο ήταν η οριστικοποίηση των τεχνικών και επιχειρησιακών προδιαγραφών του νέου υποβρυχίου το 2018 και τέσσερα χρόνια αργότερα το 2021, η έναρξη των εργασιών λεπτομερούς σχεδίασης από τα ναυπηγεία Gölçük, τα οποία την περίοδο εκείνη θα έχουν παραδώσει στο τουρκικό Ναυτικό τρία από τα συνολικά έξι υποβρύχια Type 214TN που έχει παραγγείλει.

Παράλληλα με την σχεδίαση και προετοιμασία ναυπήγησης του Εθνικού Υποβρυχίου της Τουρκίας, η εγχώρια βιομηχανία θα προβλέπεται να αναπτύξει τα υποσυστήματα τα οποία θα δοκιμαστούν σε τρία παλαιά τουρκικά υποβρύχια κλάσης ATILAY. Σύμφωνα με τον Τούρκο Ναύαρχο Bulent Bostanoglu η διαδικασία αυτή θα πραγματοποιηθεί σε πέντε στάδια και το τελευταίο θα είναι η ναυπήγηση του νέου υποβρυχίου.

Το πρωτότυπο του υπό ανάπτυξη τουρκικό σύστημα αναερόβιας πρόωσης πρόκειται να κατασκευαστεί το 2017 και θα χρησιμοποιεί το διοξείδιο του άνθρακα ως θερμοδυναμικό ρευστό.

Το τουρκικό σύστημα είναι αθόρυβο επιτυγχάνοντας επίπεδα θορύβου 20% χαμηλότερο από αυτό των κινητήρων diesel, είναι πολύ πιο μικρό σε μήκος, αφού έχει συνολικό μήκος 250cm και διάμετρο 30cm και μικρό όγκο (σύμφωνα με τους Τούρκους 25 φορές μικρότερο από τα υπάρχοντα συστήματα AIP) από τα υπάρχοντα συστήματα της κατηγορίας AIP, και επιτρέπει στο υποβρύχιο σύμφωνα με τις τουρκικές πηγές να παραμείνει σε κατάδυση για 90 ημέρες.

Το σύστημα της εταιρείας IdeaLab παρέχει μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα από τα υπάρχοντα συστήματα αναερόβιας πρόωσης επιτρέπει στο υποβρύχιο να διανύσει σε κατάδυση απόσταση μέχρι και 9.300 μίλια.

H μόνη αδυναμία του συστήματος όπως διατυπώνουν οι Τούρκοι είναι το μέγιστο βάθος κατάδυσης του υποβρυχίου το οποίο με το τουρκικό σύστημα αναερόβιας πρόωσης φτάνει μόλις τα 200 μέτρα.

Το τουρκικό σύστημα της εταιρείας IdeaLab εφόσον η ανάπτυξη του ολοκληρωθεί με επιτυχία, θα φέρει την Τουρκία στο club των χωρών που διαθέτουν την τεχνολογία συστημάτων AIP. Στην μικρή αυτή ομάδα ανήκουν η Γερμανία, η Γαλλία, η Σουηδία, η Ιαπωνία, η Ινδία η Ισπανία, η Κίνα και η Ρωσία.

Γιώργος Τσιμπούκης