Τα 11 παλιά και νέα αναπτυξιακά αεροδιαστημικά προγράμματα της τουρκικής εταιρείας ΤΑΙ

Στην αποκάλυψη των μελλοντικών αναπτυξιακών σχεδίων της τουρκικής κρατικής εταιρείας ΤΑΙ προχώρησε πριν από μερικές ημέρες ο Γενικός Διευθυντής της εταιρείας Temel Kotil. Πιο αναλυτικά ο Kotil παρουσίασε για πρώτη φορά την έναρξη 5 νέων αεροπορικών αναπτυξιακών προγραμμάτων, καθώς και την πορεία 6 προγραμμάτων που έχουν ήδη ξεκινήσει.

Πιο αναλυτικά σύμφωνα με τον Temel Kotil η ΤΑΙ, αξιοποιώντας την εμπειρία που έχει αποκτήσει από την ανάπτυξη του επιθετικού ελικοπτέρου Τ-129 ΑΤΑΚ ΙΙ πρόκειται να σχεδιάσει και να αναπτύξει ένα βαρύτερο επιθετικό ελικόπτερο, το οποίο θα είναι στην ίδια κλάση με το αμερικανικό AH-64D Apache.

Το νέο ελικόπτερο θα έχει βάρος με πλήρες πολεμικό φορτίο 8 τόνους και η αρχική σχεδίαση του έχει ήδη ξεκινήσει. Από την αρχή του προγράμματος ανάπτυξης του ελικοπτέρου Τ-129 ΑΤΑΚ ΙΙ, οι Τούρκοι ήξεραν η επιλογή του συγκεκριμένου ελικοπτέρου ήταν αποτέλεσμα συμβιβασμού, αφού βασικός στόχος της Άγκυρας ήταν η απόκτηση της σχετικής τεχνογνωσίας για την ανάπτυξη επιθετικών ελικοπτέρων με τίμημα τις χαμηλές σχετικά επιδόσεις του ελικοπτέρου.

Το επιθετικό ελικόπτερο Α-129 στο οποίο βασίστηκε το Τ-129 ΑΤΑΚ ΙΙ που είχε αναπτυχτεί με βάση τις προδιαγραφές του Ιταλικού Στρατού στα τέλη της δεκαετίας του 1970, είχε σχεδιαστεί πρωτίστως την πραγματοποίηση αποστολών  ελαφριάς αναγνώρισης και την εξουδετέρωση των αρμάτων μάχης του τότε Ανατολικού μπλοκ.

Πάνω σε αυτό το ελικόπτερο, οι Τούρκοι προσπάθησαν να δημιουργήσουν μια επιθετική πλατφόρμα που τελικά δεν μπορεί όπως φαίνεται να φέρει σε πέρας τις διαφορετικές αποστολές που ο Τουρκικός Στρατός επιθυμεί χωρίς σημαντικές παρεμβάσεις στην κατασκευή του, όπως την τοποθέτηση έρματος σε σημεία του για να μην παρουσιάζει κραδασμούς όταν εξαντλεί τα αποθέματα των πυρομαχικών του πυροβόλου του.

Ουσιαστικά το Τ-129 ΑΤΑΚ ΙΙ ήταν μια λύση ανάγκης μια λύση που επιλέχτηκε διότι οι Ιταλοί ήταν πρόθυμοι να μεταφέρουν στην Τουρκία αυτό που ζητούσαν περισσότερο, την τεχνογνωσία για την ανάπτυξη επιθετικών ελικοπτέρων και τώρα μετά την κατασκευή σημαντικού αριθμού από αυτά οι μηχανικοί της ΤΑΙ είναι έτοιμη για το μεγάλο βήμα την ανάπτυξη ενός επιθετικού ελικοπτέρου ισάξιου του AH-64D Apache.

Το επόμενο αναπτυξιακό πρόγραμμα της ΤΑΙ είναι ένα νέο ελικόπτερο μεταφοράς προσωπικού και υλικού συνολικού βάρους 10 τόνους.  Το νέο ελικόπτερο θα ανήκει στην ίδια κατηγορία με το ελικόπτερο S-70 Black Hawk της Lockheed Martin/Sikorsky που ήδη έχει επιλεγεί δύο φορές από τις Τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις τα τελευταία 28 χρόνια.

Μάλιστα η τελευταία Τουρκική παραγγελία του 2011 για το συγκεκριμένο τύπο περιλαμβάνει την απόκτηση 109 μονάδων της έκδοσης T-70 τα οποία θα κατασκευαστούν κατόπιν άδειας στην Τουρκία, βασίζεται στην γνωστή έκδοση S-70i Black Hawk.

Ουσιαστικά οι Τούρκοι στέλνουν ένα ξεκάθαρο μήνυμα στους Αμερικανούς ότι εάν και έχουν παραγγείλει 109 ελικόπτερα T-70 είναι αποφασισμένοι να αναπτύξουν μελλοντικά ένα δικό τους ελικόπτερο της ίδιας κατηγορίας με αυτό που αγοράζουν από τις ΗΠΑ, η κυβέρνηση της οποίας επέτρεψε την μεταφορά τεχνολογίας για την εγχώρια κατασκευή του…..

Το επόμενο αναπτυξιακό πρόγραμμα αφορά την σχεδίαση και κατασκευή ενός δικινητήριου εκπαιδευτικού αεροσκάφους που θα αντικαταστήσει το αεροσκάφος προκεχωρημένου/προεπιχειρησαικού σταδίου Τ-38 Talon. Το πρόγραμμα ονομάζεται HürJet και θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο για την εκπαίδευση των νέων Τούρκων πιλότων όσο και για την πραγματοποίηση αποστολών ελαφρού βομβαρδισμού.

Το τέταρτο αναπτυξιακό πρόγραμμα της ΤΑΙ περιλαμβάνει την σχεδίαση ενός νέου UAV βασισμένου στο γνωστό αερόχημα Anka εξοπλισμένο με δύο κινητήρες. Το νέο αερόχημα θα είναι 2,5 φορές μεγαλύτερο από το υπάρχων Anka, θα μπορεί να φέρει χάρις στους δύο κινητήρες PD-170 των 170 ίππων έκαστος συνολικό ωφέλιμο βάρος 700 κιλών και θα μπορεί να ίπταται για πολλές ώρες επιτυγχάνοντας μεγάλη εμβέλεια.

Το πέμπτο πρόγραμμα της ΤΑΙ αφορά την ανάπτυξη ενός μικρού βάρους (1 τόνο) τηλεπικοινωνιακού δορυφόρου γεωσύγχρονης τροχιάς, ο οποίος θα κινείται πάνω από τον ισημερινό. Ο υπό σχεδίαση δορυφόρος θα έχει 22 αναμεταδότες και προορίζεται για την διεθνή εμπορική αγορά.

Αναφορικά με τα υπό ανάπτυξη προγραμμάτων, ο Temel Kotil ανέφερε ότι η Τουρκική κυβέρνηση αποφάσισε να αποδεσμεύσει το ποσό των 1,3 δις δολαρίων για την μηχανολογική σχεδίαση του νέου τουρκικού μαχητικού 5ης γενιάς TF-X.

Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκεται η κατασκευή του πρώτου πρωτοτύπου του ελικοπτέρου γενικής χρήσης T-625, βάρους 6 τόνων. Σύμφωνα με τον Temel Kotil η πρώτη δοκιμή του νέου ελικοπτέρου θα πραγματοποιηθεί εντός του Οκτωβρίου του 2017 σηματοδοτώντας την νέα φάση ανάπτυξης του τουρκικού ελικοπτέρου.

Επιπλέον το πρώτο UAV Anka-B εξοπλισμένο με το ραντάρ SAR SarPer της τουρκικής εταιρείας Aselsan παραδόθηκε ήδη στον Τουρκικό Στρατό ενώ το δεύτερο αερόχημα με την ίδια διαμόρφωση θα παραδοθεί για δοκιμές επί του πεδίου και επιχειρησιακή χρήση το Δεκέμβριο του 2017.

Τα υπόλοιπα τρία αναπτυξιακά προγράμματα της ΤΑΙ ανήκουν επίσης στον τομέα της αεροδιαστημικής και αφορούν την κατασκευή του νέου δορυφόρου τηλεπικοινωνίας Turksat-6A, την ανάπτυξη του δορυφόρου Gökturk-3 εξοπλισμένου με ραντάρ τεχνολογίας SAR και την ανάπτυξη του δορυφόρου τηλεπισκόπησης Imece ο οποίος θα είναι εξοπλισμένος με κάμερα τουρκικής κατασκευής.

Πιο αναλυτικά ο δορυφόρος Turksat-6A αναπτύσσεται από τις εταιρείες TAI και Aselsan και το κρατικό ερευνητικό ίδρυμα για την διαστημική τεχνολογία Tübitak Uzay. Ο δορυφόρος αυτός αποτελεί αποτέλεσμα της εμπειρίας που οι Τούρκοι μηχανικοί απέκτησαν στην Ιαπωνία στην εταιρεία  MELCO.

Το πρόγραμμα του νέου εγχώρια ανεπτυγμένου τηλεπικοινωνιακού δορυφόρου TÜRKSAT-6A ξεκίνησε το Δεκέμβριο του 2014 και η πρώτη φάση της κατασκευής του ανακοινώθηκε τον Αύγουστο του 2017. Ο TÜRKSAT-6A αποτελεί την φιλόδοξη προσπάθεια της Τουρκίας να καταστεί αυτόνομη στον τομέα των δορυφόρων τηλεπικοινωνιών.

Ο δορυφόρος TÜRKSAT-6A θα έχει βάρος 4,3 τόνους, θα διαθέτει 20 αναμεταδότες συχνότητας Ku και τρείς αναμεταδότες συχνότητας Χ, οι οποίοι θα κατασκευαστούν από κοινού από τις εταιρείες Aselsan και την καναδική MDA (MacDonald, Detwtiler & Associates Ltd.) μετά από συμφωνία ύψους 23 εκ. δολ. ΗΠΑ που υπογράφηκε από τις δύο εταιρείες κατά τη διάρκεια της έκθεσης στρατιωτικού υλικού IDEX 2015 και μίας δεύτερης συμφωνίας ύψους 28 εκατ. δολαρίων ΗΠΑ, που υπογράφηκε απο τις δύο εταιρείες τον Απρίλιο του 2014.

Εκτός από τα παραπάνω συμβόλαια, η Aselsan έχει υπογράψει με το Υφυπουργείο  Αμυντικής Βιομηχανίας της Τουρκίας ένα τρίτο συμβόλαιο αξίας 15,3 εκατ. δολαρίων ΗΠΑ για την ανάπτυξη συστήματος τηλεπικοινωνιών, το οποίο θα εγκατασταθεί στον εν λόγω δορυφόρο, καθώς και για την ανάπτυξη του σταθμού ελέγχου του TÜRKSAT-6A. Οι δοκιμές αποδοχής του δορυφόρου σχεδιάζονται να ξεκινήσουν το 2018 και η εκτόξευση του TÜRKSAT-6A θα πραγματοποιηθεί το 2020.

Ο τουρκικός δορυφόρος τηλεπικοινωνιών TÜRKSAT-6A θα παραμείνει σε τροχιά για 15 χρόνια δηλ μέχρι το 2035, ενώ το συνολικό κόστος του προγράμματος θα φτάσει τα 170 εκατ. δολάρια ΗΠΑ.

Ο δορυφόρος Gökturk-3 SAR αναπτύσσεται από τις εταιρείες TAI και Aselsan και θα συμπληρώσει τους υπάρχοντες δορυφόρους τηλεπισκόπησης παρέχοντας πληροφορίες κατά την διάρκεια της νύκτας ακόμη και υπο δυσμενείς καιρικές συνθήκες.

Η εταιρεία Aselsan εργάζεται συστηματικά τα τελευταία χρόνια στην ανάπτυξη ραντάρ τεχνολογίας SAR και όπως φαίνεται έχει φτάσει πλέον σε τεχνολογικό επίπεδο για την ανάπτυξη ανάλογων συστημάτων για χρήση επί δορυφόρων.

Τέλος, δεν δόθηκαν περισσότερες πληροφορίες για την φάση που βρίσκεται η ανάπτυξη του δορυφόρου τηλεπισκόπησης Imece, ο οποίος σύμφωνα με πληροφορίες θα διαθέτει μια τουρκικής ανάπτυξης κάμερα, με ανάλυση μικρότερη του 1 μέτρου.

Γιώργος Τσιμπούκης