Αναστάτωση στην τουρκική αμυντική βιομηχανία από την αγορά κορεάτικων αεροσκαφών ΚΤ-1Τ

Σε μία απόφαση έκπληξη προχώρησε η τουρκική Αεροπορία επιλέγοντας να παραγγείλει 15 επιπλέον κορεατικά εκπαιδευτικά αεροσκάφη ΚΤ-1Τ, τη στιγμή που εγχώρια βιομηχανία ανέπτυξε το ανάλογων δυνατοτήτων εκπαιδευτικό αεροσκάφος Hürkuş-Α. Η απόφαση αυτή προκάλεσε την μεγάλη αναστάτωση στην αμυντική βιομηχανία της γειτονικής χώρας, αφού η σχεδίαση και ανάπτυξη του Hürkuş-Α αποτελεί ένα από τα πλέον φιλόδοξα προγράμματα της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας, το οποίο κόστισε συνολικά 200 εκατ. δολάρια. Μάλιστα κατα την παρουσίαση του πρωτοτύπου στις εγκαταστάσεις της κρατικής εταιρείας ΤΑΙ που ανέπτυξε το αεροσκάφος το καλοκαίρι του 2012 είχε παρευρεθεί και ο τότε πρωθυπουργός της χώρας Τ. Ερντογάν.

Μέχρι σήμερα έχουν κατασκευαστεί δύο πρωτότυπα, ενώ η πρώτη πτήση του αεροσκάφους πραγματοποιήθηκε στις 29 Αυγούστου του 2013. Αν και η τουρκική κυβέρνηση παρήγγειλε τον Δεκέμβριο του 2013 σε πρώτη φάση 15 εκπαιδευτικά αεροσκάφη Hürkuş-Β έναντι 250 εκατ. δολαρίων που αποτελούν την αναβαθμισμένη έκδοση της αρχικής έκδοσης Hürkuş-Α του τουρκικού αεροσκάφους, οι εργασίες για την ανάπτυξη του Hürkuş-Β δεν έχουν ολοκληρωθεί από την ΤΑΙ.

Το εκπαιδευτικό αεροσκάφος Hürkuş-Β βασίζεται σχεδιαστικά και τεχνολογικά στο πρωτότυπο Hürkuş-Α και θα είναι εξοπλισμένο με σύγχρονα αεροβοηθήματα σύμφωνα με τις απαιτήσεις της τουρκικής Αεροπορίας. Η συγκεκριμένη έκδοση όπως αναφέρθηκε νωρίτερα βρίσκεται αυτή την περίοδο σε φάση ανάπτυξης από την ΤΑΙ, ενώ οι ανάγκες της τουρκικής Αεροπορίας για περισσότερα εκπαιδευτικά αεροσκάφη είναι πιεστικές, λόγω της παλαιότητας των πτητικών μέσων που επί του παρόντος χρησιμοποιούνται, όπως τα αεροσκάφη Τ-41, αλλά και της χαμηλής διαθεσιμότητας των ΚΤ-1Τ που έχουν ήδη παραδοθεί, η οποία φτάνει στην καλύτερη των περιπτώσεων το 50%. Όπως αναφέρουν πηγές μόλις 25 από τα συνολικά 40 ΚΤ-1Τ βρίσκονται αυτή την περίοδο σε διαθεσιμότητα για πτήσεις γεγονός που σε συνδυασμό με σειρά τεχνικών προβλημάτων που παρουσιάζει το αεροσκάφος εμποδίζει την ομαλή υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος της τουρκικής Αεροπορίας. Λόγω όμως των πιεστικών αναγκών και της αβεβαιότητας για την ημερομηνία ολοκλήρωσης της ανάπτυξης του Hürkuş-Β από την ΤΑΙ, η τουρκική Αεροπορία αποφάσισε να παραγγείλει επιπλέον 15 ΚΤ-1Τ έναντι 150 εκατ. δολαρίων.

Η συγκεκριμένη παραγγελία ενδέχεται να οδηγήσει στην μείωση του αριθμού των αεροσκαφών Hürkuş-Β που επρόκειτο να παραγγελθούν στο μέλλον από 40 σε 25 μονάδες τελικά. Η εξέλιξη αυτή ενδέχεται να δημιουργήσει προβλήματα στην διεθνή εμπορική προώθηση του Hürkuş-Β αφού η εκ νέου επιλογή του κορεατικού ΚΤ-1Τ έναντι του τουρκικού αεροσκάφους από την Αεροπορία της γειτονικής χώρας, δημιουργεί ερωτηματικά για την τεχνολογική ωριμότητα του Hürkuş-Β και την ικανότητα της τουρκικής βιομηχανίας να φέρει σε πέρας ένα σύνθετο έργο όπως την σχεδίαση και ανάπτυξη ενός νέου εκπαιδευτικού αεροσκάφους έστω και με την βοήθεια ξένων αεροναυπηγικών εταιρειών.

Γιώργος Τσιμπούκης