Άρνηση της ευρωπαικής κοινοπραξίας Eurojet Consortium να συμμετάσχει στο τουρκικό πρόγραμμα TF-X

Ακόμη ένα πεδίο αντιπαράθεσης στις Τουρκο-γερμανικές σχέσεις προέκυψε πρόσφατα  με την άρνηση της εταιρείας Eurojet Consortium να απαντήσει στο αίτημα του τουρκικού Υφυπουργείου Αμυντικής Βιομηχανίας να αποστείλει την πρόταση της για τον εξοπλισμό των πρωτότυπων αεροσκαφών του προγράμματος TF-X με τον κινητήρα EJ200.

Το σχετικό αίτημα είχε υποβληθεί από την τουρκική υπηρεσία μεταξύ άλλων και στην γερμανική εταιρεία, ώστε τα πρώτα αεροσκάφη του προγράμματος του νέου τουρκικού μαχητικού να εξοπλιστούν με ένα δοκιμασμένο και ισχυρό κινητήρα όπως ο EJ200.

Ο συγκεκριμένος κινητήρας βασίζεται τεχνολογικά στον κινητήρα XG-40 της Rolls-Royce, έως ότου η βρετανο-τουρκική κοινοπραξία TAEC (Turkish Air Engine Company) αναπτύξει τον νέο κινητήρα που θα εξοπλίσει τα αεροσκάφη παραγωγής του προγράμματος.

Η νέα εταιρεία αποτελείται από την τουρκική εταιρεία Kale Group και την βρετανική Rolls-Royce με την τουρκική εταιρεία να κατέχει ποσοστό 51% και την βρετανική εταιρεία να διαθέτει το 49% του μετοχολογίου της TAEC.

Η εταιρεία Eurojet εδρεύει στην Γερμανία και περιλαμβάνει τις εταιρείες  Rolls-Royce, MTU Aero Engines, Avio Aero και ITP. Η εξέλιξη αυτή πιθανόν να οδηγήσει την Τουρκία στην αναζήτηση ενός άλλου εταίρου που θα μπορούσε να προμηθεύσει τους κινητήρες για τα πρώτα αεροσκάφη του προγράμματος TF-X που θα κατασκευαστούν.

Όσον αφορά τον κινητήρα που θα εξοπλίσει τα αεροσκάφη παραγωγή εκτιμάται ότι η Rolls-Royce θα αξιοποιήσει την τεχνολογία που έχει αποκτήσει από τον κινητήρα EJ200 και σε συνεργασία με τους 400 μηχανικούς της Βρετανο-τουρκικής κοινοπραξίας οι οποίοι θα εκπαιδευτούν από την βρετανική εταιρεία θα συμβάλει στην ανάπτυξη του πρώτου τουρκικού κινητήρα jet υψηλών αποδόσεων.

Σύμφωνα με νεώτερες πληροφορίες ο εθνικός τουρκικός κινητήρας θα πρέπει να αποδίδει 20.000 λίβρες επιτρέποντας στο δικινητήριο αεροσκάφος μέγιστη επιχειρησιακή οροφή 55.000 πόδια και μέγιστη εμβέλεια 600 ναυτικά μίλια.

Γιώργος Τσιμπούκης