Χωρίς έμπειρους πιλότους και χαμηλό ηθικό η Τουρκική Αεροπορία προετοιμάζεται για τα F-35A

Η μείωση του αριθμού των έμπειρων πιλότων και τα προβλήματα που παρουσιάζονται στην εκπαίδευση των νέων αποτελούν τους βασικούς λόγους για τα συνεχόμενα ατυχήματα της τουρκικής Αεροπορίας, η οποία μέσα σε επτά μήνες έχασε 5 αεροσκάφη και πιο συγκεκριμένα δύο φωτο-αναγνωριστικά RF-4E/TM Isik, ένα F-4E 2020 Terminator, ένα F-16D Block40 CCIP και ένα F-16C Block 50 CCIP.

Αποτέλεσμα αυτών των ατυχημάτων ήταν ο θάνατος 6 πιλότων γεγονός που προκάλεσε τεράστιο σοκ στην τουρκική κοινωνία, η οποία “απαίτησε” την απόσυρση των 8 RF-4E/TM Isik που είχαν απομείνει μετά τα ατύχημα, ρίχνοντας την ευθύνη στην κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα αεροσκάφη.

Όμως η πραγματικότητα είναι τελείως διαφορετική από αυτό που πιστεύει ο τουρκικός λαός, καθότι και στα δύο τελευταία ατυχήματα των RF-4E/TM Isik και των F-4E 2020 Terminator αιτία όπως αποδείχτηκε ήταν τα ανθρώπινα λάθη και όχι κάποια μηχανική βλάβη.

Παρα τις εντατικές προσπάθειες της ηγεσίας της τουρκικής Αεροπορίας να βελτιώσει το επίπεδο της εκπαίδευσης των Τούρκων πιλότων, σειρά γεγονότων τα οποία δεν μπορούσαν να αποφευχθούν οδήγησαν στην κατακόρυφη πτώση του επιπέδου των πιλότων της Αεροπορίας της γειτονικής χώρας και την μείωση του αριθμού των έμπειρων πιλότων.

Πρώτα από όλα η ραγδαία ανάπτυξη του τομέα της πολιτικής Αεροπορίας της Τουρκίας γεγονός που έχει αυξήσει την ζήτηση για έμπειρους πιλότους.

Χαρακτηριστικά στην Τουρκία αυτή την περίοδο δραστηριοποιούνται συνολικά 15 αεροπορικές εταιρείες οι οποίες διαθέτουν ένα στόλο που αποτελείται από 519 αεροσκάφη !

Η ζήτηση για πιλότους από την πολιτική Αεροπορία οδήγησε μεγάλο αριθμό έμπειρων πιλότων της τουρκικής Αεροπορίας να παραιτηθούν και να αναζητήσουν καλύτερους μισθούς και συνθήκες εργασίας στον πολιτικό τομέα.

Συνολικά 800 πιλότοι έχουν παραιτηθεί από την τουρκική Αεροπορία από το 2010 μέχρι σήμερα για να αναζητήσουν την τύχη τους στην πολιτική Αεροπορία εκ των οποίων οι 600 ήταν πιλότοι μαχητικών.

Επιπλέον πολλοί από τους πιλότους της τουρκικής Αεροπορίας υπέπεσαν σε δυσμένεια ή έχασαν την θέση τους, αφού βρέθηκαν κατηγορούμενοι για κατασκοπία και για συμμετοχή στην προετοιμασία πραξικοπήματος κατα της κυβέρνησης Ερντογάν.

Εκτιμάται ότι οι συνολικές “απώλειες” της τουρκικής Αεροπορίας σε πιλότους για τους παραπάνω λόγους πλησιάζει τα 1000 άτομα μέσα σε 4 χρόνια ένας αριθμός που ακόμη και η τουρκική Αεροπορική  Ακαδημία δεν μπορεί να αναπληρώσει.

Από την άλλη πλευρά οι διώξεις που έχουν υποστεί πολλοί πιλότοι για πολιτικούς και θρησκευτικούς λόγους έχουν ως αποτέλεσμα την πτώση του ηθικού των Τούρκων πιλότων οι οποίοι ξαφνικά βρέθηκαν στο μάτι του κυκλώνα του πολιτικού αγώνα για εξουσία που διεξάγεται στο εσωτερικό της Τουρκίας

Την ίδια στιγμή για λόγους που δεν έχουν διευκρινιστεί η τουρκική Αεροπορία σιωπηλά απέσυρε το 2013 συνολικά 44 εκσυγχρονισμένα από την ισραηλινή εταιρεία Elbit Systems εκπαιδευτικά αεροσκάφη F-5-2000 τα οποία αντικαθίστανται από 55 εγχώρια εκσυγχρονισμένα αεροσκάφη Τ-38Μ ARI, ενώ σύμφωνα με τουρκικές πηγές σοβαρά προβλήματα διαθεσιμότητας παρουσιάζουν τα κορεατικής κατασκευής εκπαιδευτικά αεροσκάφη ΚΤ-1Τ  τα οποία παραγγέλθηκαν το 2007.

Όλοι οι παραπάνω παράγοντες έχουν διαμορφώσει ένα εξαιρετικά δυσοίωνο σκηνικό για το μέλλον της τουρκικής Αεροπορίας η οποία μέχρι το 2018 θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει επίσης την εκπαίδευση των πρώτων χειριστών για τα 6 πρώτα F-35A που πρόκειται να παραλάβει την περίοδο εκείνη.

Αυτή την στιγμή η τουρκική Αεροπορία διαθέτει :

•    151 μαχητικά F-16C Block50/50/50Adv.
•    85 διθέσια μαχητικά F-16D Block40/50/50Adv.
•    37 βομβαρδιστικά F-4EΤ 2020 Terminator,
•    3+1 ιπτάμενα ραντάρ E-7T AEW&C (Βoeing 737-7ES MESA)
•    3 αεροσκάφη ηλεκτρονικού πολέμου CN-235M-100 EW,
•    7 ιπτάμενα τάνκερ KC-135R,
•    2 μεταγωγικά A400M,
•    18 μεταγωγικά C-130T Ericyes, (το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού βρίσκεται υπό εξέλιξη, έχουν παραδοθεί δύο αεροσκάφη απομένουν 17 να εκσυγχρονιστούν αεροσκάφη C-130B/E)
•    1 μεταγωγικό C-130T Erciyes που υποστηρίζει την ομάδα αεροπορικών επιδείξεων “Turkish Stars”
•    8 μεταγωγικά C-160D Transall,
•    1 μεταγωγικό C-160D Transall, που υποστηρίζει την ομάδα αεροπορικών επιδείξεων “Turkish Stars”
•    1 αεροσκάφος ηλεκτρονικού πολέμου C-160D Transall, (με στο σύστημα  JAMINT-2U της Aselsan για αποστολές COMINT και COMJAM)
•    1 αεροσκάφος συλλογής πληροφοριών C-160D Transall Goren-1 (Intelligence, Surveillance, Reconnaissance),
•    1 μεταγωγικό CN-235M-100 που υποστηρίζει την ομάδα αεροπορικών επιδείξεων “Turkish Stars”
•    1 μεταγωγικό CN-235M-100 για την πραγματοποίηση των αποστολών “Open Skies”
•    1 μεταγωγικό CN-235M-100 για τη μεταφορά τραυματιών/ασθενών,
•    2 μεταγωγικά CN-235M-100 για αποστολές ειδικών δυνάμεων
•    4 μεταγωγικά CN-235M-100 για τη μεταφορά προσωπικού
•    39 μεταγωγικά CN-235M-100,
•    55 εκσυγχρονισμένα εκπαιδευτικά αεροσκάφη T-38M ARI,
•    41 εκπαιδευτικά ελικοφόρα αεροσκάφη KT-1T,
•    35 ελικοφόρα αεροσκάφη αρχικής εκπαίδευσης SF-260D,
•    26 ελικοφόρα αεροσκάφη αρχικής εκπαίδευσης T-41D
•    16 αεροσκάφη NF-5A/B της ομάδας αεροπορικών επιδείξεων“Turkish Stars”
•    20 ελικόπτερα AS-532AL/UL Cougar MkI και
•    11 ελικόπτερα UH-1H

Συγγραφέας: Γιώργος Τσιμπούκης

Στρατηγικός Αναλυτής με μεγάλη εμπειρία στην ανάλυση αμυντικών συστημάτων και θεμάτων ασφάλειας. Αναλυτής – Συντάκτης σε εξειδικευμένα περιοδικά Άμυνας και Ασφαλείας.