Dassault Aviation Rafale: Από την αδράνεια στις αλλεπάλληλες εξαγωγικές επιτυχίες

Ένα ακόμη εξαωγικό συμβόλαιο, το τέταρτο συνολικά για το 2015, αναμένει να κερδίσει η γαλλική εταιρεία Dassault Aviation για το μαχητικό αεροσκάφος Rafale.

Μετά την υπογραφή των δύο συμβολαίων με την Αίγυπτο και το Κατάρ για 48 συνολικά αεροσκάφη και το αναμενόμενο συμβόλαιο με την Ινδία για 36 επιπλέον αεροσκάφη, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας προσδοκά ότι ακόμη μία χώρα θα αγοράσει το γαλλικό μαχητικό πριν από το τέλος του έτους.

Όπως δήλωσε ο Eric Trappier στους Financial Times οι δύο πρώτες παραγγελίας, η Αιγυπτιακή για 24 μαχητικά συνολικού ύψους 3,5 δις ευρώ και η δεύτερη από το Κατάρ για 24 μαχητικά συνολικού ύψους 6,3 δις ευρώ, αποτέλεσαν το ξεκίνημα μιας επιτυχημένης εμπορικά όπως διαφαίνεται χρονιάς, αφού πριν από δύο μήνες ο πρωθυπουργός της Ινδίας Narendra Modi δήλωσε ότι η χώρα του θα αγοράσει απευθείας από την Γαλλία 36 μαχητικά Rafale έναντι 4 δις ευρώ.

Την ίδια στιγμή σε αδιέξοδο βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις μεταξύ της Ινδίας και της Dassault Aviation που ξεκίνησαν το 2012 για την σχεδιαζόμενη προμήθεια 126 Rafale για την Ινδική Αεροπορία εκ των οποίων τα 108 επρόκειτο να κατασκευαστούν στην Ινδία.

Το βασικό σημείο τριβής σχετικά με αυτό το πρόγραμμα είναι η αύξηση του συνολικού κόστους της παραγγελίας, αφού τα περισσότερα αεροσκάφη θα κατασκευαστούν στην Ινδία γεγονός που συνεπάγεται νέες επενδύσεις και μεταφορά τεχνογνωσίας στην ινδική βιομηχανία, ένα ζήτημα το οποίο έχει προκαλέσει επιπρόσθετα προβλήματα στις σχέσεις των δύο πλευρών.

Το βασικό επιχείρημα των Γάλλων είναι η ικανότητα της ινδικής βιομηχανίας να απορροφήσει τη σχετική τεχνολογία και η ποιότητα κατασκευής των αεροσκαφών.

Από την άλλη πλευρά ένα τέτοιο τεχνολογικό εγχείρημα απαιτεί την κατασκευή νέων υποδομών στην Ινδία και την εκπαίδευση εκατοντάδων τεχνικών και μηχανικών γεγονός που αυξάνει το κόστος του προγράμματος λόγω του διαφορετικού τεχνολογικού επιπέδου των δύο χωρών.

Παρόλα αυτά ο Eric Trappier είναι αισιόδοξος και εκτιμά ότι στον επόμενο γύρο των διαπραγματεύσεων οι δύο πλευρές θα επιτύχουν την πολυπόθητη συμφωνία και την υπογραφή του σημαντικότερου συμβολαίου για το γαλλικό μαχητικό.

Όσον αφορά τις παραγωγικές δυνατότητες της Dassault Aviation μετά τις νέες παραγγελίες ο διευθύνων σύμβουλος της γαλλικής εταιρείας δεν δείχνει να ανησυχεί αφού τα αεροσκάφη που θα παραδοθούν στις δύο χώρες θα προέρθουν από την γραμμή παραγωγής που λειτουργεί για τις Γαλλικές Ένοπλες Δυνάμεις, οι οποίες έχουν θέσει παραγγελίες για 180 αεροσκάφη εκ των οποίων τα 132 προορίζονται για την Γαλλική Αεροπορία και 48 για το Ναυτικό.

Συνολικά το εξοπλιστικό πρόγραμμα των Γαλλικών Ενόπλων Δυνάμεων περιλαμβάνει την αγορά 225 αεροσκαφών μέχρι το 2017 οπότε και ολοκληρώνεται το γαλλικό πρόγραμμα, ενώ οι βεβαιωμένες και χρηματοδοτούμενες παραγγελίες από το Γαλλικό κράτος, αφορούν την απόκτηση 180 αεροσκαφών, εκ των οποίων μέχρι και την 1η Φεβρουαρίου είχαν παραδοθεί 141 Rafale.

Επομένως ο υπάρχων ρυθμός παραγωγής των 11 αεροσκαφών το χρόνο επαρκεί για την παράλληλη κάλυψη των αναγκών των Αεροπορικών Δυνάμεων της Γαλλίας της Αιγύπτου και του Κατάρ με φυσικά κάποιες καθυστερήσεις στις παραδόσεις προς τις Γαλλικές Ένοπλες Δυνάμεις.

Όμως η κατασκευή και των 36 Ινδικών μαχητικών πιθανόν να αλλάξει τα δεδομένα, αφού μέσα στο ίδιο χρονικό διάστημα η γαλλική εταιρεία πρέπει να καλύψει τις απαιτήσεις τεσσάρων πελατών με συνολικά 80 αεροσκαφών χωρίς να υπολογίζονται τα Rafale που υπολείπονται να παραδοθούν στις Γαλλικές Ένοπλες Δυνάμεις (35 αεροσκάφη την 2α Ιουνίου 2015).

Ενδεχομένως η εταιρεία θα χρειαστεί να επιστρέψει στο παλαιό ρυθμό ετήσιας παραγωγής που ήταν 14 μονάδες και φυσικά να προχωρήσει στην πρόσληψη περισσότερων τεχνικών.

Όσον αφορά το τέταρτο συμβόλαιο που η εταιρεία προσδόκα εντός του 2015 ο Eric Trappier δεν αποκάλυψε το όνομα της χώρας με την οποία η γαλλική εταιρεία διαπραγματεύεται αν και εκτιμάται ότι πρόκειται για τα ΗΑΕ τα οποία επιθυμούν εδώ και αρκετό χρονικό την απόκτηση 60 μαχητικών και την περεταίρω αναβάθμιση των 63 Mirage-2000-9 που διαθέτει.

Γιώργος Τσιμπούκης