Δεκάμηνη τριχοτόμηση του Αιγαίου με τρεις NAVTEX και μία NOTAM επιδιώκει η Τουρκία

Μετά την ευθεία παρέμβαση της Τουρκίας στις εργασίες πόντισης καλωδίου νοτιοανατολικά της Κρήτης από το ιταλικό πλοίο OGS Explora, όπου οι τουρκικές αρχές απαίτησαν από τον πλοίαρχο του ιταλικού πλοίου να ζητήσει άδεια από την Τουρκία, διαφορετικά θα έπρεπε να σταματήσει τις εργασίες του, το τουρκικό Ναυτικό εξέδωσε την τρίτη κατα σειρά αυτή τη χρονιά ΝAVTEX και μία ΝΟΤΑΜ οι οποίες δεσμεύουν σημαντικές περιοχές στο κεντρικό Αιγαίο για 10 μήνες

Πρόκειται για την ΝAVTEX 201/15 με την οποία το τουρκικό Ναυτικό δεσμεύει από την 1η Μαρτίου μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου του 2015 την περιοχή με συντεταγμένες 39 00.00N,025 10.00E – 39 20.00N,024 58.00E – 39 14.00N,024 40.00E – 38 54.00N,024 52.00E για την πραγματοποίηση ασκήσεων από τις 05.00 -16.00 καθημερινά εκτός Σαββατοκύριακου και Εορτών και την ΝΟΤΑΜ 0889/15 με την οποία η Τουρκία δεσμεύει την παραπάνω περιοχή εντός της οποίας θα πραγματοποιήσει ασκήσεις με πραγματικά πυρά μέχρι ύψους 8.000 ποδών.

Η περιοχή που το τουρκικό Ναυτικό έχει δεσμεύσει για τους επόμενους 10 μήνες βρίσκεται νότια του Αγ. Ευστρατίου, ανατολικά της νήσου Πιπέρι, ανατολικά των ακτών της Σκύρου και στην θαλάσσια περιοχή μεταξύ Σκύρου και Λέσβου. Από τις συντεταγμένες προκύπτει ότι πρόκειται για ένα παραλληλόγραμμο που βρίσκεται κοντά στις ανατολικές ακτές της Σκύρου.

Είχαν προηγηθεί δύο ακόμη NAVTEX στα τέλη Δεκεμβρίου, η 1077/14  με συντεταγμένες  37 27.00N, 026 17.00E – 37 24.00N, 026 04.00E – 37 24.00N, 026 00.00E – 37 05.00N, 026 09.00E – 37 08.50N, 026 27.50E  και η NAVTEX 1076/14 με συντεταγμένες  40 35.00N, 024 58.00E – 40 11.00N, 024 33.00E – 40 09.00N, 024 45.00E – 40 20.00N, 024 56.00E – 40 07.00N, 025 33.00E – 40 16.50N, 025 39.00E – 40 18.00N, 025 30.00E, οι οποίες δεσμεύουν τις περιοχές αυτές από την 1 Ιανουαρίου 2015 μέχρι το τέλος του χρόνου.

Η πρώτη περιοχή καταλάμβανε μια μεγάλη θαλάσσια έκταση μεταξύ των νήσων Δονούσα, νότια της Ικαρίας, δυτικά της Πάτμου και της Λέρου, ενώ η τρίτη NAVTEX μια επίσης μεγάλη θαλάσσια περιοχή βόρεια της Λήμνου  που ξεκινά νότια του Άθω, νότια της Θάσου, δυτικά της Σαμοθράκης και της Ίμβρου.

Με τις τρείς αυτές ΝAVTEX ουσιαστικά αποτυπώνονται με τον καλύτερο τρόπο οι περιοχές ενδιαφέροντος του τουρκικού Ναυτικού.

Πρώτα από όλα, ενώ μέχρι σήμερα οι τουρκικές αρχές δέσμευαν περιοχές για μερικές εβδομάδες ή για μερικούς μήνες, οι συγκεκριμένες NAVTEX ξεπερνούν κατα πολύ τις μέχρι σήμερα τουρκικές πρακτικές.

Τόσο η Σκύρος, όσο και η Λήμνος, αλλά και οι περιοχή μεταξύ των Κυκλάδων και του νησιωτικού συμπλέγματος των Φούρνων και της Λέρου, αποτελούν αντικείμενο σημαντικού ενδιαφέροντος για το τουρκικό Ναυτικό.

Η περιοχή που δεσμεύτηκε βόρεια της Λήμνου, περιλαμβάνει την συντομότερη και ασφαλέστερη ναυτική δίοδο ανεφοδιασμού της Λήμνου από την ηπειρωτική χώρα, ενώ αντίστοιχα σημαντική για την νήσο είναι και η νότια γραμμή επικοινωνίας από τον Βόλο, η οποία περιλαμβάνεται στην περιοχή που έχει δεσμευτεί στην δεύτερη  ΝAVTEX.

Τέλος η διεξαγωγή της διαρκούς ασκήσεως μεταξύ της Δονούσας, Ικαρίας, Πάτμου και Λέρου διαμορφώνει ένα υποτιθέμενο εμπόδιο στην προσέγγισης των νήσων της περιοχής ορισμένοι εκ των οποίων (βλ. Φούρνοι, Αγαθονήσι, Αρκοί, Φαρμακονήσι) ανήκουν στην ανεπίσημη λίστα των νησιών που η Τουρκία δεν αναγνωρίζει την ελληνική κυριαρχία.

Άλλωστε στην περιοχή αυτή σχεδιαζόταν να πραγματοποιηθεί η επιχείρηση SUGA που είχε καταστρώσει το τουρκικό Nαυτικό, στο πλαίσιο της επιχείρησης “Βαριοπούλα”, που περιελάμβανε την κατάληψη ορισμένων νησιών του συμπλέγματος στο Ανατολικό Αιγαίο, των οποίων το νομικό καθεστώς η Τουρκία αμφισβητεί.

Η ελληνική αντίδραση στην νέα τουρκική πρόκληση ήταν άμεση.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός μαζί με τον υπουργό Εξωτερικών Νίκο Κοτζιά, αποφάσισαν η χώρα μας να προβεί εντός του Σαββατοκύριακου σε  εντονότατα διαβήματα στην ΕΕ, το ΝΑΤΟ, τον ICAO και τον ΟΗΕ , επισημαίνοντας ότι η Τουρκία:

1. Δεσμεύει εξ ολοκλήρου μια τεράστια περιοχή του ελληνικού FIR, όπου μόνο η Ελλάδα έχει δικαίωμα να εκδίδει ΝΟΤΑΜ
2. Συνήθως η Τουρκία  δέσμευε περιοχές για μικρό χρονικό διάστημα, τώρα όμως  ο χρονικός ορίζοντας, μέχρι τις 31-12- 2015 είναι πρωτοφανής.
3. Η χάραξη του πεδίου βολής αποκόπτει το βόρειο από το νότιο Αιγαίο
4. Η χάραξη επηρεάζει καθοριστικά τους αεροδιαδρόμους g-33  και  N -130 δημιουργώντας προβλήματα ή και κινδύνους στις αερομεταφορές.
5. Η καταληκτική γραμμή χάραξης, δεν περνά μόνο από διεθνή εναέριο χώρο και διεθνή ύδατα, αλλά και από εθνικό εναέριο χώρο και εθνικά χωρικά ύδατα, αλλά κυρίως  συμπεριλαμβάνει έδαφος της Λήμνου. Πρακτικά αυτό σημαίνει απειλή πολέμου, γιατί αν δεν πρόκειται περί αβλεψίας των Τούρκων η απειλή είναι ιδιαζόντως μεγάλη. Γιατί θεωρητικά τμήμα  του εδάφους, νοτιοανατολικά της Λήμνου , μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πεδίο βολής, για τα τουρκικά αεροσκάφη.
6. Παραβιάζει κατάφωρα το διεθνές δίκαιο.

Παράλληλα το απόγευμα της Κυριακής επιδόθηκε η απορριπτική απάντηση και στην Άγκυρα και μάλιστα σε υψηλούς τόνους, όπως ανέφεραν διπλωματικές πηγές.

Όπως επισημαίνουν το ΥΠΕΘΑ και το ΥΠΕΞ η Άγκυρα αγνοεί τις συμβουλές και συστάσεις του ICAO για τη δέσμευση περιοχών επί μεγάλα χρονικά διαστήματα διότι τέτοιες κινήσεις επηρεάζουν τη διεθνή αεροπλοϊα.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις η συγκεκριμένη ενέργεια της Άγκυρας αποσκοπεί στην δοκιμή των αντανακλαστικών της νέας ελληνικής κυβέρνησης και πιο ειδικά του νέου υπουργού Εξωτερικών.

Παράλληλα με τις ασκήσεις αυτές εκτιμάται ότι θα δοκιμαστεί και την ετοιμότητα του Πολεμικού Ναυτικού σε τρία διαφορετικά γεωγραφικά σημεία στο Αιγαίο

Συγγραφέας: Γιώργος Τσιμπούκης

Στρατηγικός Αναλυτής με μεγάλη εμπειρία στην ανάλυση αμυντικών συστημάτων και θεμάτων ασφάλειας. Αναλυτής – Συντάκτης σε εξειδικευμένα περιοδικά Άμυνας και Ασφαλείας.