Δυσοίωνο το μέλλον της αμερικανικής Αεροπορίας- Η τεχνολογική υστέρηση ευνοεί Ρωσία και Κίνα

Η απουσία νέων πυραύλων αέρος-αέρος μεγάλης εμβέλειας εξουδετερώνει τα πλεονεκτήματα των F-22 και F-35

Σοβαρά προβλήματα πρόκειται να αντιμετωπίσει η αμερικανική Αεροπορία στο προσεχές μέλλον εξαιτίας της τεχνολογικής της υστέρησης όχι τόσο στον τομέα των μαχητικών αλλά στον τομέα της πυραυλικής τεχνολογίας, αφού οι δυνητικοί της αντίπαλοι διαθέτουν πιο σύγχρονα και μεγάλης εμβέλειας πυραύλους αέρος-αέρος. Πιο αναλυτικά ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που θα κληθεί να αντιμετωπίσει η ηγεσία της αμερικανικής Αεροπορίας στο άμεσο μέλλον είναι η ανάπτυξη νέων πυραύλων αέρος-αέρος μεγάλης εμβέλειας ανθεκτικών στις παρεμβολές διότι όπως έχει αποδειχτεί τόσο οι Ρώσοι όσο και οι Κινέζοι έχουν αναπτύξει νέες τεχνολογίες για συστήματα παρεμβολών τα οποία τοποθετούνται στα μαχητικά τους και μπορούν να εξουδετερώσουν τους αμερικανικούς πυραύλους αέρος-αέρος μεγάλης εμβέλειας που χρησιμοποιούν ενεργούς αισθητήρες ραντάρ.

Έτσι εμφανίζεται το παράδοξο οι ΗΠΑ να διαθέτουν το F-22 το πιο εξελιγμένο στον κόσμο επιχειρησιακό μαχητικό τεχνολογίας stealth, το οποίο όμως είναι εξοπλισμένο με πυραύλους αέρος-αέρος μεγάλης εμβέλειας παλαιάς τεχνολογίας που είναι ευάλωτοι στις παρεμβολές. Ουσιαστικά τα ρωσικά και κινεζικά συστήματα παρεμβολών καταγράφουν τη συχνότητα λειτουργίας του αισθητήρα-ραντάρ των αμερικανικών πυραύλων που φέρει το F-22 και εν συνεχεία αναπαράγουν το σήμα του αισθητήρα, στέλνοντας το πίσω στον αμερικανικό πύραυλο. Με αυτή την τεχνική ο αμερικανικός πύραυλος δυσκολεύεται να εντοπίσει και να εγκλωβίσει το στόχο, ανατρέποντας στην πραγματικότητα το επιχειρησιακό πλεονέκτημα που έχουν τα αμερικανικά μαχητικά χάρις στην υψηλή τεχνολογία που ενσωματώνουν.

Το παράδοξο των σύγχρονων μαχητικών με τους παλαιής τεχνολογίας πυραύλους αέρος-αέρος έχει προβληματίσει έντονα την Αεροπορία των ΗΠΑ και ειδικοί αναλυτές εκτιμούν ότι η μόνη υπάρχουσα λύσει είναι η μαζική εξαπόλυση πυραύλων αέρος-αέρος από τα F-22 κατα των εχθρικών αεροσκαφών με την ελπίδα κάποιος από αυτούς να μπορέσει να καταστρέψει το στόχο. Επιπρόσθετα το αμερικανικό μαχητικό μπορεί να μεταφέρει στο εσωτερικό του μόλις έξι πυραύλους αέρος-αέρος μεγάλης εμβέλειας AIM-120 AMRAAM και δύο μικρής εμβέλειας AIM-9X με αποτέλεσμα οι πιθανότητες κατάρριψης 1-2 εξελιγμένων τεχνολογικά στόχων σε μεγάλη απόσταση να είναι μικρές. Από την άλλη πλευρά η ρωσική Αεροπορία πρόκειται σύντομα να εξοπλίσει τα μαχητικά T-50 (PAK-FA), MiG-31BM Foxhound και Su-35S με τον πύραυλο Vympel R-37M μεγάλης εμβέλειας και ταχύτητας (300–398 χλμ και 6 Mach αντίστοιχα) ενεργού αισθητήρα ραντάρ καθώς και με τον πύραυλο Novator Κ-100 (R-172) επίσης μεγάλης εμβέλειας (300-400 χλμ). Η ένταξη σε υπηρεσία αυτών των πυραύλων στο ρωσικό οπλοστάσιο θα μπορούσε να ανατρέψει το μέχρι σήμερα αμερικανικό επιχειρησιακό δόγμα και να επιταχύνει τις διαδικασίες για την ανάπτυξη ενός νέου πυραύλου αέρος-αέρος μεγάλης εμβέλειας πιο ανθεκτικό στις παρεμβολές του αισθητήρα του χρησιμοποιώντας μία διαφορετική συχνότητα λειτουργίας του ραντάρ από αυτή που χρησιμοποιείται σήμερα.

Τα περισσότερα αμερικανικά πυραυλικά συστήματα με ενεργό ραντάρ χρησιμοποιούν την συχνότητα Χ για να λειτουργήσουν και να εντοπίσουν-εγκλωβίσουν τον εχθρό. Μία αλλαγή αυτής της συχνότητας θα μπορούσε να αποτελέσει μία άμεση λύση μέχρι την έλευση του νέου πυραύλου Cuda της εταιρείας Lockheed Martin ο οποίος είναι κατά 50% μικρότερος σε μήκος από τον AIM-120C7 AMRAAM, κατά 85% μικρότερος σε διάμετρο από τον AIM-120C7 AMRAAM, κατά 45% ελαφρύτερος από τον AIM-120C7 AMRAAM, γεγονός που επιτρέπει στο F-22 και στο F-35 να μεταφέρουν 12 βλήματα Cuda. Το υπό ανάπτυξη αμερικανικό βλήμα δεν θα φέρει πολεμική κεφαλή, αφού θα αναχαιτίζει το στόχο με την υψηλή του κινητική ενέργεια. Μέχρι όμως το νέο πυραυλικο σύστημα ενταχτεί σε υπηρεσία κάτι που δεν αναμένεται να συμβεί σύντομα η Αεροπορία των ΗΠΑ θα πρέπει να βρεί τρόπους για αντιμετωπίσει την απειλή που θα συνιστά ο συνδυασμός του MiG-31BM Foxhound και του Su-35S με τον θανατηφόρο πύραυλο μεγάλης εμβέλειας Vympel R-37M.

Γιώργος Τσιμπούκης