Το μέλλον του υποβρύχιου στόλου της Τουρκίας – Τι σημαίνει η απόσυρση του τουρκικού υποβρυχίου TCG Saldıray (S-348)

Την απόσυρση ενός υποβρυχίου κλάσης Atılay (Type 209/1200) από την ενεργό δράση ανακοίνωσε το τουρκικό Ναυτικό. Πρόκειται για το υποβρύχιο TCG Saldıray (S-348) το οποίο αποσύρθηκε μετά από 37 χρόνια υπηρεσίας. Το συγκεκριμένο υποβρύχιο ναυπηγήθηκε στο Κίελο της Γερμανίας αποτελούσε το δεύτερο σκάφος από μία παραγγελία έξι υποβρυχίων της ιδίας κλάσης και παραδόθηκε στο τουρκικό Ναυτικό το 1977.

Στο υποβρύχιο TCG Saldıray (S-348) είχε σημειωθεί στις 21 Απριλίου του 2009 μία σοβαρή έκρηξη η οποία προκάλεσε στο σκάφος σημαντικές ζημιές ενώ υπήρξαν και τραυματισμοί σε δύο άτομα στον τότε κυβερνήτη του υποβρυχίου και σε ένα εργάτη. Η έκρηξη συνέβη κατά την διάρκεια εργασιών συντήρησης στο ναύσταθμο του Gölcük όταν εξερράγη δεξαμενή στην οποία αποθηκεύονταν λιπαντικά, κατά την διάρκεια δοκιμών αντοχής με χρήση πεπιεσμένου αέρα. Μετά το ατύχημα το υποβρύχιο επισκευάστηκε και το 2014 συμμετείχε με επιτυχία στην τουρκική άσκηση Beyaz Fırtına όπου και εξαπέλυσε τορπίλη κατά πλοίου στόχου.

Ο στόλος των υποβρυχίων κλάσης Atılay (Type 209/1200) αποτελούσε για πολλά χρόνια την ραχοκοκαλιά της υποβρύχιας δύναμης του τουρκικού Ναυτικού και πριν από μερικά χρόνια αποφασίστηκε ο μερικός εκσυγχρονισμός τεσσάρων από τα έξι υποβρύχια αυτής της κλάσης. Πιο συγκεκριμένα αποφασίστηκε ο εκσυγχρονισμός των υποβρυχίων TCG BATIRAY (S-349), το οποίο παραλήφθηκε το 1978, του TCG YILDIRAY S-350 το οποίο παραλήφτηκε το 1981, του υποβρυχίου TCG DOĞANAY (S-351) το οποίο παραλήφθηκε το 1984, και του TCG DOLUNAY (S-352) το οποίο παραλήφθηκε το 1989. Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού περιελάμβανε την εγκατάσταση ενός νέου συστήματος ESM/ECM, νέου περισκοπίου, αναβάθμιση του συστήματος επικοινωνιών και τροποποίηση των τορπιλοσωλήνων και του λογισμικού του Συστήματος Έλεγχου Πυρός των τορπιλών ώστε τα εκσυγχρονισμένα υποβρύχια να μπορούν να αξιοποιούν τορπίλες τύπου Mk48 ADCAP Mod6 AT.

Τελικά σύμφωνα με πληροφορίες το πρόγραμμα θα εφαρμοστεί μόνο στα δύο τελευταία υποβρύχια τα DOĞANAY (S-351) και DOLUNAY (S-352) με τα υπόλοιπα τρία υποβρύχια να αποσύρονται από την ενεργό δράση σταδιακά τα επόμενα χρόνια.

Η ναυτική ισορροπία δυνάμεων στην Ανατολική Μεσόγειο

Παρά το γεγονός ότι το τουρκικό Ναυτικό διαθέτει 13 συνολικά υποβρύχια μετά την απόσυρση του TCG Saldıray (S-348) η αναθεωρητική και επιθετική εξωτερική πολιτική της Τουρκίας σε συνδυασμό με την επαύξηση των δυνατοτήτων των Ναυτικών δυνάμεων των χωρών της Ανατολικής Μεσογείου και της Μαύρης θάλασσας πρόκειται να προκαλέσουν σημαντικό πονοκέφαλο στην ηγεσία του τουρκικού Ναυτικού. Πιο αναλυτικά μέσα στα επόμενα τρία χρόνια το αιγυπτιακό Ναυτικό θα παραλάβει συνολικά 4 υποβρύχια Type 209/1400 αντικαθιστώντας παλαιές σοβιετικής ναυπήγησης μονάδες ενώ το Ισραήλ θα διαθέτει μέσα σε αυτήν την περίοδο συνολικά 6 υποβρύχια κλάσεων Dοlphin και AIP Dοlphin 2.

Επιπλέον το ρωσικό Ναυτικό μέχρι το 2016 θα έχει εντάξει στη δύναμη του Στόλου της Μαύρης θάλασσας 6 υποβρύχια κλάσης Project 636 Varshavyanka τα οποία θα προστεθούν στο υπάρχων υποβρύχιο Alrosa (B-871) κλάσης Kilo.

Ουσιαστικά το 2017 το τουρκικό Ναυτικό θα έχει να αντιμετωπίσει τέσσερις γειτονικές ναυτικές δυνάμεις με τις οποίες η Τουρκία δεν διατηρεί και τις πλέον φιλικές σχέσεις και οι οποίες θα διαθέτουν συνολικά 28 υποβρύχια εκ των οποίων τα 21 θα είναι σύγχρονης τεχνολογίας. Αναφορικά με το Πολεμικό Ναυτικό σύμφωνα με πληροφορίες η οροφή που προβλέπεται για τα επόμενα χρόνια περιλαμβάνει την επιχειρησιακή χρήση 11 μονάδων, αφού τα τέσσερα Type 214 και το μοναδικό εκσυγχρονισμένο Type 209/1200 AIP θα είναι πλήρως επιχειρησιακά μέχρι το 2016 ενώ τα υπόλοιπα δύο υποβρύχια Type 209/1100 και τρία υποβρύχια Type 209/1200 πρόκειται να εξοπλιστούν με τους νέους συσσωρευτές της ελληνικής εταιρείας Sunlight SA σταδιακά μέχρι το 2016 των οποίων το όριο ζωής είναι 6-7 χρόνια.

Επιπλέον σύμφωνα με τον πρώην υπουργό Άμυνας Δ. Αβραμόπουλο η ελληνική κυβέρνηση έχει αποφασίσει την ναυπήγηση δύο ακόμη υποβρυχίων χωρίς όμως να διευκρινίζεται εάν αυτά θα είναι Type 214 ή Type 209/1400 όπως κάποτε είχε προταθεί ως λύση στα προβλήματα που αντιμετώπιζε το πρόγραμμα ναυπήγησης των υποβρυχίων στα ΕΝΑΕ. Δεδομένου ότι το πρώτο τουρκικό από τα έξι υποβρύχια κλάσης CERBE (Type 214TN) θα παραδοθεί εκτός απροόπτου στο τουρκικό Ναυτικό το 2021, ενώ την ίδια περίοδο τα τρία πρώτα υποβρύχια κλάσης Atılay (Type 209/1200) TCG ATILAY (S-347) TCG BATIRAY (S-349), TCG YILDIRAY (S-350) θα έχουν αποσυρθεί, το τουρκικό Ναυτικό θα έχει στο δυναμικό του στο ξεκίνημα της επόμενης δεκαετίας μόλις 10 υποβρύχια (στην πραγματικότητα μόνο 7-8 λόγω των απαραίτητων περιοδικών εργασιών συντήρησης) για να καλύψει ανά πάσα στιγμή τη Μαύρη θάλασσα, το Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο χάνοντας ουσιαστικά σημαντικό τμήμα από την ισχύ τους.

http://www.youtube.com/watch?v=3z8sQDpgzWY

Συγγραφέας: Γιώργος Τσιμπούκης

Στρατηγικός Αναλυτής με μεγάλη εμπειρία στην ανάλυση αμυντικών συστημάτων και θεμάτων ασφάλειας. Αναλυτής – Συντάκτης σε εξειδικευμένα περιοδικά Άμυνας και Ασφαλείας.