NAP Patrol Craft 35 : Το Ελληνικό ταχύπλοο περιπολικό σκάφος που δεν θα αποκτήσει η Ελλάδα

Την σχεδίαση μιας νέας αναβαθμισμένης έκδοσης του ταχύπλοου σκάφους NAP 35 ολοκλήρωσε η Ναυπηγική εταιρεία NAP ENGINEERING.

Η νέα προσπάθεια αποσκοπεί στην αναβάθμιση των δυνατοτήτων του αρχικού σχεδίου την ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών και την τροποποίηση της πρύμνης του σκάφους για την μεταφορά ενός μικρού ταχύπλοου σκάφους μεταφοράς ανδρών των ειδικών δυνάμεων.

Το Ελληνικό σκάφος Patrol Craft 35, έχει µήκος 35 µέτρα, πλάτος 6,6 µέτρα, βύθισµα 1,24 µέτρα και εκτόπισµα 115 τόνους µε πλήρες φορτίο. Για την διατήρηση του εκτοπίσματος του σκάφους σε χαμηλό επίπεδο το σκάφος προβλέπεται να ναυπηγηθεί από κράμα αλουμινίου (Aluminum 5083).

Το προωστικό σκεύος του σκάφους αποτελείται από δύο κινητήρες diesel MTU 16V 4000 των 3.650 ίππων ή εναλλακτικά των κινητήρων diesel Caterpillar 3516C  διασυνδεδεμένους με υδροωθητές (Waterjet)  της εταιρείας Rolls-Royce Kamewa 50A3.

Το παραπάνω προωστικό σκεύος επιτρέπει στο σκάφος να επιτύχει μέγιστη ταχύτητα 40 κόμβων και 33 κόµβους σταθερή επιχειρησιακή ταχύτητα. Επιπλέον το πλοίο διαθέτει δύο γεννήτριες των 75-80Kw και δεξαµενή καυσίµου µε χωρητικότητα 24.000 λίτρα.

Το ελληνικό περιπολικό πλοίο Patrol Craft 35, διαθέτει πλήρωμα 14 ατόμων με δυνατότητα διαμονής δύο ακόμη ατόμων και θα µπορεί να επιχειρεί για 6 ηµέρες µε οικονοµική ταχύτητα 15 κόµβων. Όσον αφορά τον οπλισμό του σκάφους αυτός περιλαμβάνει ένα σταθεροποιημένο πρωραίο πυροβόλο με διαμέτρημα μέχρι και 30 χλστ όπως το πυροβόλο Mauser Mk30 Model F των 30 χλστ. που κατασκευάζονται από τα ΕΑΣ.

Εναλλακτικά μπορεί να τοποθετηθείς ο υπό ανάπτυξης σταθεροποιημένος στους δύο άξονας πυργίσκος της εταιρείας BOSA, ο οποίος περιλαμβάνει συγκρότημα αισθητήρων και θέση όπου μπορεί να εγκατασταθεί πυροβόλο με διαμέτρημα μέχρι και 30 χλστ.

Το σύστημα μπορεί να διασυνδεθεί με ένα πανοραμικό σύστημα επιτήρησης το οποίο περιλαμβάνει κάμερα ημέρας θερμική κάμερα αποστασιόμετρο laser  και σύστημα laser imager επιτρέποντας τον εντοπισμό και εγκλωβισμό στόχων σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Εκτός από το κύριο πυροβόλο το σκάφος διαθέτει ένα ακόμη τηλεχειριζόμενο πολυβόλο των 12,7 χλστ με συγκρότημα αισθητήρων τοποθετημένο στο πίσω τμήμα της υπερκατασκευής.

Επιπλέον το σκάφος διαθέτει δύο πολυβόλα των 7,62 χλστ τοποθετημένα στις δύο πλευρές του σκάφους επί έστορα.  Για την πραγματοποίηση νηοψιών και άλλων επιχειρήσεων το ελληνικό περιπολικό διαθέτει ένα σκάφος RIB 5 µέτρων το οποίο βρίσκεται επί του σκάφους στην πρύµνη.

Το Ελληνικό σκάφος μπορεί να εξοπλιστεί με το σύστημα τηλεπικοινωνιών, WiTaC3S-N (Wireless Integrated Tactical C3 System – Naval) της εταιρείας Intracom Defence Electronics, το οποίο περιλαμβάνει τα υποσυστήματα Spart@n και το σύστημα ενδοεπικοινωνίας WiSPR, και μελλοντικά με το ολοκληρωμένο σύστημα ευρυζωνικών ασφαλών επικοινωνιών υψηλής ταχύτητας ΑΙΓΕΑΣ επίσης της Ελληνικής εταιρείας Intracom Defence Electronics.

Για την επιτήρηση μπορεί επιπλέον να εγκατασταθεί το σταθεροποιημένο σε δύο άξονες σύστημα αισθητήρων MLT-TDR-10 της εταιρείας Miltech Hellas εγκατεστημένου επί συστήματος Pan Tilt HI-PTU100-DSG, της εταιρείας Hellenic Instruments.

Το συγκρότημα των αισθητήρων περιλαμβάνει μια ψυχώμενη θερμική κάμερα 3ης γενιάς υψηλής απόδοσης (640x510px), εξοπλισμένη με ένα αισθητήρα υψηλής ευκρίνειας, ένα θερμικό φακό μηχανικής κίνησης και ένα αποστασιόμετρο laser με εμβέλεια 10 χλμ, μια κάμερα ημέρας υψηλής ανάλυσης τεχνολογίας CCD (Full HD 1080p) και ένα σύστημα GPS.

 

Το γυροσκοπικά σταθεροποιημένο σύστημα HI-PTU100-DSG μπορεί να περιστραφεί 360 μοίρες και να κινηθεί από +80 μέχρι -120 μοίρες στην ανύψωση.

Το Ελληνικό σκάφος Patrol Craft 35,  μπορεί να εξοπλιστεί με φάρο LED υπερύθρων BELZ4 IR/BEMCU Tactical, LAMPSEA, συσσωρευτές της εταιρείας Sunlight, ενώ για την κάλυψη του σε αποστολές πλησίον νησιωτικών συμπλεγμάτων μπορούν να χρησιμοποιηθούν τα δίκτυα παραλλαγής  της Ελληνικής εταιρείας Valpak καθώς και η επίστρωση Radar Absorption Coating (RAC), μαύρης απόχρωσης που έχει αναπτύξει η εταιρεία, η οποία επιτρέπει στο σκάφος την απόκρυψη του ακόμη και από ραντάρ.

Για την προστασία του πληρώματος και κρίσιμων τμημάτων του σκάφους από πλήγματα πυρομαχικών ή θραυσμάτων μπορεί να εγκατασταθεί ειδικό ανθεκτικό υλικό στο σκάφος και στην υπερκατασκευή καθώς και ειδικά ανθεκτικά τζάμια της Ελληνικής εταιρείας EODH.

Όσον αφορά εύρυθμη λειτουργία των υποσυστημάτων του πλοίου συμπεριλαμβανομένου του μηχανοστασίου θα μπορούσε να αξιοποιηθεί το Σύστημα Αυτοματοποιημένου Ελέγχου Πλατφόρμας Πλοίων (Integrated Platform Management System, IPMS) «EPOPSIS» που αναπτύχθηκε από το Πολεμικό Ναυτικό.

Το σύστημα IPMS «EPOPSIS» μπορεί να ιεραρχήσει τα προβλήματα όταν παρουσιάζονται ανάλογα με την κρισιμότητα τους και να επιτρέψει την ταχύτατη αντιμετώπιση του από το πλήρωμα χάρις στον εύκολο τρόπο χειρισμού του συστήματος, ο οποίος έχει σχεδιαστεί ειδικά ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί ακόμη και υπό δυσμενείς συνθήκες πλεύσης του σκάφους.

Ο σχεδιαστής του IPMS «EPOPSIS» επικεντρώθηκε στην ανάπτυξη ενός συστήματος το οποίο δεν θα σταματήσει να λειτουργεί ακόμη και υπό τις πλέον δυσμενείς συνθήκες μάχης.

Το Ελληνικό σύστημα έχει κατασκευαστεί από ανθεκτικά υλικά που έχουν σχεδιαστεί για ναυτικές εφαρμογές, χωρίς κινούμενα τμήματα όπως ανεμιστήρες κλπ. ενώ ανάλογη μέριμνα έχει ληφθεί και για τα ηλεκτρικά τμήματα του IPMS. Το σύστημα μπορεί να λειτουργεί  ακόμη και αν έχει υποστεί ζημιά χάρις στην ευέλικτη αρχιτεκτονική του και τις εναλλάξιμες μονάδες του.

Ακόμη και αν προκύψει μερική η ολική απώλεια του συστήματος υπάρχουν αρκετοί ενδείκτες και προειδοποιητικά μηνύματα σε πολλαπλά επίπεδα που επιτρέπουν την διάγνωση του προβλήματος σε κάποιο υποσύστημα του πλοίου.

Το σύνολο σχεδόν του λοιπού εξοπλισμού του πλοίου όπως:

  • καλωδιώσεις, πινάκες & υπο-πινακες
  • σωληνώσεις, δίκτυα
  • μονώσεις Θερμικές & πυράντοχες,
  • αερισμός – κλιματισμός (HVAC)
  • αυτοματισμοί,
  • σύστημα πυρασφάλειας και αυτόματης πυρόσβεσης
  • σωστικά μέσα, RIB & πυροσβεστικός εξοπλισμός
  • συστήματα ασφαλείας,
  • συστήματα τροφοδοτικών, συστήματα μετατροπέων
  • συστήματα φορτιστών συσσωρευτών,
  • συστήματα συναγερμών χαμηλής τάσης,
  • μηχανολογικά συστήματα,
  • υδραυλικά συστήματα υψηλής / χαμηλής πίεσης
  • σύστημα σταθεροποίησης και ελέγχου πλεύσης
  • εσωτερικό και εξωτερικό φωτισμό
  • ειδικά καθίσματα απορρόφησης κραδασμών,
  • ξενοδοχειακός εξοπλισμός,
  • κονσόλες της γέφυρας, κ.α.

μπορούν να κατασκευαστούν στην Ελλάδα από τις εταιρείες της Ένωσης κατασκευαστών ναυτιλιακού εξοπλισμού (HEMEXPO) επιτυγχάνοντας σημαντική Ελληνική Προστιθέμενη Αξία επί της συνολικής αξίας ναυπήγησης του σκάφους.

Αυτό όμως που πραγματικά προκαλεί έκπληξη για αυτή την φιλόδοξη προσπάθεια είναι ότι το Ελληνικό περιπολικό σκάφος δεν θα μπορούσε να συμμετάσχει σε κάποιον από τους διαγωνισμούς του Λιμενικού Σώματος/Ελληνικής Ακτοφυλακής διότι συνήθως βασική προϋπόθεση των διαγωνισμών προμηθειών που χρηματοδοτούνται από την Ε.Ε, είναι η ύπαρξη πρωτοτύπου με ιδίους πόρους, (κατι που είναι οικονομικά αδύνατο για ελληνικές εταιρείες), η πωλησή του σε πρότερο πελάτη  και μια σειρά από χρηματοοικονομικές προϋποθέσεις, που οι Ελληνικές εταιρείες δεν μπορούν να ικανοποιήσουν, για λόγους που σχετίζονται με την οικονομική κατάσταση της χώρας και του τραπεζικού συστήματος.

Αντιθέτως χώρες όπως η Τουρκία, επιδοτούν μέσω έρευνας την ανάπτυξη εγχώριων σχεδιαστικών λύσεων τα οποία όταν ωριμάσουν βαίνουν στο στάδιο ναυπήγησης με πολλαπλά οφέλη στην εθνική τους οικονομία.

Υπό αυτές τις συνθήκες η απόκτηση ενός σκάφους Ελληνικής σχεδίασης ανάπτυξης και ναυπήγησης από το Λιμενικό Σώμα/Ελληνική Ακτοφυλακή φαντάζει σχεδόν αδύνατη, ενώ η περίπτωση παραγγελίας του από το Πολεμικό Ναυτικό (που επιζητά την αντικατάσταση των 6 παρωχημένων περιπολικών τύπου Nasty) προσκρούει στον σφικτό προϋπολογισμό και στις διαφορετικές προτεραιότητες που το ΓΕΝ έχει.

Έτσι τα στελέχη της NAP Enginnering προωθούν το σχέδιο στη διεθνή αγορά και αυτή την περίοδο βρίσκεται στη short list αξιολόγησης σε χώρα της Mέσης Aνατολής.

Τελικά αν και το Patrol Craft 35 φαίνεται να είναι μια ενδιαφέρουσα και πολλά υποσχόμενη Ελληνική σχεδίαση, με σημαντική Ελληνική Προστιθέμενη Αξία στην ναυπήγηση και στον εξοπλισμό του, κατά τα φαινόμενα δεν θα μπορέσουμε να δούμε την Γαλανόλευκη υψωμένη στο πρώτο καθολοκληρία Ελληνικό πολεμικό σκάφος.

Συγγραφέας: Γιώργος Τσιμπούκης

Στρατηγικός Αναλυτής με μεγάλη εμπειρία στην ανάλυση αμυντικών συστημάτων και θεμάτων ασφάλειας. Αναλυτής – Συντάκτης σε εξειδικευμένα περιοδικά Άμυνας και Ασφαλείας.