Ο Στόλος του Λιμενικού Σώματος /Ελληνικής Ακτοφυλακής το 2015 – Νέα σκάφη και δυνατότητες

Σημαντικές εξελίξεις αναμένονται εντός του 2015 αναφορικά με το στόλο των πλωτών μέσων του Λιμενικού Σώματος /Ελληνικής Ακτοφυλακής, αφού τον επόμενο χρόνο πρόκειται να παραληφθούν νέα σκάφη και να ενταχθεί σε υπηρεσία μετά από αρκετό χρονικό διάστημα απόσυρσης ένα Περιπολικό Ανοικτής Θαλάσσης (ΠΑΘ).

Πιο αναλυτικά το 2015 πρόκειται να ενταχθεί σε υπηρεσία το ΠΑΘ Αρκοί (ΛΣ 050) τύπου Europatrol-250 Mk.1 το οποίο για αρκετά χρόνια βρίσκεται εκτός υπηρεσίας λόγω μηχανικών προβλημάτων που απαιτούσαν σημαντικό ποσό για την αντιμετώπιση τους. Τελικά με χορηγία αρκετών εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ του Ιδρύματος «Αικατερίνη Λασκαρίδη», το σκάφος θα επισκευαστεί σε ελληνικό ναυπηγείο από Έλληνες μηχανικούς και θα τεθεί σε πλήρη επιχειρησιακή ετοιμότητα.

Πρόκειται για ένα από τα τέσσερα μεγάλα Περιπολικά Ανοικτής Θαλάσσης του Λιμενικού Σώματος /Ελληνικής Ακτοφυλακής το οποίο αρχικά άνηκε στο στόλο των σκαφών του ΣΔΟΕ. Το σκάφος παραδόθηκε στο Λιμενικό Σώμα/Ελληνική Ακτοφυλακή το 2002, αλλά λόγω των τεχνικών προβλημάτων τέθηκε εκτός υπηρεσίας πριν από 10 χρόνια. Το ΠΑΘ Αρκοί (ΛΣ 050) έχει μήκος 47,3 μέτρα, πλάτος 7,5 μέτρα και βύθισμα 2,4 μέτρα. Το εκτόπισμά του σκάφους φτάνει τους 255 τόνους ενώ χάρις στους 3 κινητήρες τύπου GEC/Paxman Valenta-16CM που διαθέτει οι οποίοι κινούν ισάριθμους έλικες μπορεί να επιτύχει μέγιστη ταχύτητα 40 κόμβων και αυτονομία 45 ωρών με υπηρεσιακή ταχύτητα 32 κόμβων.

Αν και το σκάφος δεν διαθέτει οπλισμό μπορεί να φέρει στην πλώρη έστορα για πυροβόλο των 20 χλστ, ενώ οι προδιαγραφές επιτρέπουν την εγκατάσταση πύργου με πυροβόλο έως και 40χλστ. Ο λοιπός εξοπλισμός του ΠΑΘ Αρκοί (ΛΣ 050) απαρτίζεται από 2 ραντάρ έρευνας/ναυτιλίας Decca και τερματικό δορυφορικών επικοινωνιών INMARSAT-B.

VOSPER EUROPATROL

Με την ένταξη του ΠΑΘ Αρκοί (ΛΣ 050) σε υπηρεσία και την πραγματοποίηση των αναγκαίων περιοδικών εργασιών συντήρησης των ΠΑΘ Φούρνοι (ΛΣ 060) Ρω (ΛΣ 070) και Άγιος Ευστράτιος (ΛΣ 080) τύπου Sa’ar-4 το Λιμενικό Σώμα/Ελληνική Ακτοφυλακή θα έχει σε επιχειρησιακή διαθεσιμότητα τέσσερα μεγάλα σκάφη για μακροχρόνιες περιπολίες στο βόρειο και νότιο Αιγαίο, ενώ θα μπορεί να δράσει και στη θαλάσσια περιοχή νότια της Μεγίστης εντός της ελληνικής ΑΟΖ μίας περιοχή που αμφισβητεί έντονα τα τελευταία χρόνια η Τουρκία.

Σύμφωνα με απόφαση που ελήφθη τον Νοέμβριο του 2013 από τον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη το Λιμενικό Σώμα/Ελληνική Ακτοφυλακή αναλαμβάνει κατόπιν της ολοκλήρωσης του εξοπλιστικού του προγράμματος την επιτήρηση της ελληνικής ΑΟΖ αλλά και όλων εκείνων των θαλασσίων πεδίων στα οποία θα γίνουν έρευνες για υδρογονάνθρακες συμπεριλαμβανομένων αυτών στα νοτιοανατολικά παράλια και γύρω από το Καστελόριζο αλλά και «την προστασία των επενδύσεων οι οποίες θα γίνουν για την εξόρυξη υδρογονανθράκων στο Ιόνιο και νότια της Κρήτης» όπως χαρακτηριστικά ανακοινώθηκε από την κυβέρνηση.

ΛΣ050

Εκτός όμως από τα παραπάνω σκάφη που θα επισκευαστούν, το ίδρυμα «Αικατερίνη Λασκαρίδη», ανέλαβε επίσης τα έξοδα της γενικής επισκευής του ταχύπλοου σκάφους ΛΣ 133 τύπου MIL-40 της ιταλικής Fabio Buzzi Το Λιμενικό Σώμα/Ελληνική Ακτοφυλακή διαθέτει δύο ταχύπλοα  Mil-40 τα οποία χρησιμοποιούνται από τις ειδικές δυνάμεις και έχουν μήκους 12,19 μέτρα, εκτόπισμα 7 τόνων, ενώ μπορούν να αναπτύξουν μέγιστη ταχύτητα 50-55 κόμβων.

Αναφορικά με τις νέες ναυπηγήσεις το Λιμενικό Σώμα/Ελληνική Ακτοφυλακή πρόκειται το 2015 να ξεκινήσει την παραλαβή συνολικά 7 πλοίων τα οποία θα ενισχύσουν το στόλο του.

Πιο αναλυτικά στα μέσα του 2015 πρόκειται να παραληφθεί από την ολλανδική εταιρεία Damen Shipyards Gorinchem το Περιπολικό Ανοικτής Θαλάσσης τύπου DAMEN STAN PATROL 5509 το οποίο παραγγέλθηκε τον Απρίλιο του 2014 έναντι του ποσού των 28,8 εκατ. ευρώ.

Το πρόγραμμα απόκτησης του πλοίου χρηματοδοτήθηκε από την ΕΕ και πιο ειδικά από το Ταμείο Εξωτερικών Συνόρων με 75% και 25% από εθνικούς πόρους ενώ ο αρχικός προϋπολογισμός ήταν 40 εκατ. ευρώ. Το νέο πλοίο έχει μήκος 58 μέτρα, πλάτος 9,55 μέτρα βύθισμα 2,9 μέτρα μπορεί να επιτύχει μέγιστη ταχύτητα 25-30 κόμβους χάρις στους δύο κινητήρες diesel MTU που διαθέτει. Η εμβέλεια του πλοίου, με μέγιστη ταχύτητα φτάνει τα 1.000 ναυτικά μίλια και η αυτονομία του, τις 21 ημέρες.

Το πλοίο είναι εξοπλισμένο με δύο λέμβους οι οποίες μπορούν να μεταφέρουν 25 άτομα έκαστη. Το DAMEN STAN PATROL 5509  έχει δυνατότητα διατήρησης πλεύσης υπό δυσμενείς καιρικές συνθήκες, η γάστρα του κατασκευάζεται από χάλυβα, η υπερκατασκευή του από κράματα αλουμινίου, ενώ οι ναυπηγικές γραμμές της έχουν βελτιστοποιηθεί για υψηλή απόδοση με την ειδικά σχεδιασμένη πλώρη τύπου AxeBow (πέλεκυ).

Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι ενώ στον αρχικό διαγωνισμό που είχε ανακοινωθεί το 2007 προβλεπόταν πλήρη επιχειρησιακή ικανότητα σε Κατάσταση Θαλάσσης 8, η ύπαρξη οπλισμού στην πλώρη και ελικοδρομίου για την προσνήωση ελικοπτέρων τύπου AS-365N3 Αegean Dauphin, με μέγιστη επιχειρησιακή ταχύτητα 33 κόμβοι στην πορεία οι προδιαγραφές άλλαξαν και το 2011 προβλεπόταν η απόκτηση ενός σκάφους με πλήρη επιχειρησιακή ικανότητα σε Κατάσταση Θαλάσσης 6 χωρίς οπλισμό και ελικοδρόμιο ενώ η μέγιστη ταχύτητα είχε περιοριστεί στους 28 κόμβους. Τελικά ο νέος διαγωνισμός που προκηρύχτηκε το 2013 δεν περιελάμβανε για μία ακόμη φορά την ύπαρξη ελικοδρομίου και οπλισμού.

Την ίδια χρονική περίοδο δηλ. μέσα του 2015 θα έχει ολοκληρωθεί και η παράδοση στο Λιμενικό Σώμα/Ελληνική Ακτοφυλακή των 6 περιπολικών σκαφών τύπου POB- 24G, της κροατικής εταιρείας «MONTMONTAZA– GREBENd.o.o.».

pob-24-040

Τα σκάφη παραγγέλθηκαν την Άνοιξη του 2014 και το πρόγραμμα απόκτησης του συνολικού ύψους 13.387.998 ευρώ θα καλυφτεί κατά 75% από το Ταμείο Εξωτερικών Συνόρων και κατά 25% από εθνικούς πόρους. Τα σκάφη είναι κατάλληλα διαμορφωμένα να επιχειρούν σε Κατάσταση Θαλάσσης κατά Douglas 6 και είναι κατασκευασμένα από πολυεστέρα ενισχυμένο με ίνες γυαλιού.

Τα σκάφη POB- 24G είναι εξοπλισμένα με δύο κύριες μηχανές που τους επιτρέπει να επιτυγχάνουν μέγιστη ταχύτητα 30 κόμβους σε ήρεμη θάλασσα με το 100% του φόρτου. Το ολικό μήκος των σκαφών είναι 24,76 μέτρα και το πλάτος τους 6,44 μέτρα. Τα POB- 24G, θα έχουν τη δυνατότητα μεταφοράς 25 ατόμων, ενώ οι χώροι ενδιαιτήσεων δύνανται να φιλοξενήσουν πλήρωμα επτά ατόμων.

Με τα σκάφη αυτά το Λιμενικό Σώμα/Ελληνική Ακτοφυλακή θα μπορεί στο μέλλον να αποσύρει παλαιότερα πλοία όπως τα Abeking & Rasmussen, κλάσης Δήλος.

Μετά την ολοκλήρωση των παραπάνω προγραμμάτων το 2015 το Λιμενικό Σώμα/Ελληνική Ακτοφυλακή θα διαθέτει συνολικά τα ακόλουθα σκάφη (κατηγοριοποίηση με βάση το μήκος του σκάφους)
•    3 ΠΑΘ τύπου Sa’ar-4 (διαστάσεις 58×7,62×2,65 μέτρα, εκτόπισμά 400 τόνοι, μέγιστη ταχύτητα 34,5 κόμβοι),
•    1 ΠΑΘ τύπου DAMEN STAN PATROL 5509 (58×9,55×2,9 μέτρα, μέγιστη ταχύτητα 30 κόμβοι)
•    1 ΠΑΘ τύπου Europatrol-250 Mk.1 (47,3×7,5×2,4 μέτρα, εκτόπισμά 255 τόνοι, μέγιστη ταχύτητα 40 κόμβοι),
•    6 περιπολικά σκάφη POB- 24G (24,60×6,20×1,7 μέτρα, μέγιστη ταχύτητα 30 κόμβοι),
•    6 (με πιθανή την απόσυρση τους) Abeking & Rasmussen, κλάσης Δήλος (29x5x1,7 μέτρα, εκτόπισμά 86 τόνοι μέγιστη ταχύτητα 27 κόμβοι),
•    3 παράκτια περιπολικά σκάφη τύπου Javelin-74 (19,2×4,71×0,91 μέτρα, εκτόπισμά 27 τόνοι μέγιστη ταχύτητα 50+ κόμβοι),
•    16 παράκτια περιπολικά σκάφη τύπου Lambro-57 Panther Mk.II (19,2×4,71×0,91 μέτρα, εκτόπισμά 27 τόνοι, μέγιστη ταχύτητα 50+ κόμβοι),
•    19 παράκτια περιπολικά σκάφη τύπου Lambro-57 Panther Mk.I (18,2×4,68×0,92 μέτρα εκτόπισμά 28 τόνοι, μέγιστη ταχύτητα 44 κόμβοι) και
•    11 παράκτια περιπολικά σκάφη τύπου Lambro-53 Guardian (16,8×4,68×1,42 μέτρα, εκτόπισμά 21 τόνοι, μέγιστη ταχύτητα 33 κόμβοι)
•    3 παράκτια περιπολικά σκάφη τύπου CB-90HCG (16,6×3,8×0,8 μέτρα, εκτόπισμα 18,5 τόνων, μέγιστη ταχύτητα 45 κόμβοι)
•    2 ταχύπλοα σκάφη ειδικών δυνάμεων τύπου Mil 38, με μήκος 11,58 μέτρα, εκτόπισμα 7 τόνων, μέγιστη ταχύτητα 50-55 κόμβων
•    2 ταχύπλοα σκάφη ειδικών δυνάμεων τύπου Mil 40, με μήκος 12,19 μέτρα, εκτόπισμα 7 τόνων, μέγιστη ταχύτητα 50-55 κόμβων
•    2 ταχύπλοα σκάφη ειδικών δυνάμεων τύπου Magna Onda, με μήκος 11,7 μέτρα, εκτόπισμα 5,4 τόνων μέγιστη ταχύτητα 52 κόμβοι
•    2 ταχύπλοα σκάφη ειδικών δυνάμεων τύπου Super Onda, με μήκος 8,6 μέτρα, εκτόπισμα 2,8 τόνων, μέγιστη ταχύτητα 52 κόμβοι

Γιώργος Τσιμπούκης