Πλήγμα στην αξιοπιστία της κυβέρνησης η διάψευση του Κρεμλίνου για προκαταβολή 3-5 δισ δολ. για το νέο αγωγό

Ερωτηματικά και προβληματισμό για την αξιοπιστία της ελληνικής κυβέρνησης στο εσωτερικό και κυρίως στο εξωτερικό δημιούργησε η διάψευση του εκπροσώπου Τύπου του Κρεμλίνου στην είδηση ότι η Ρωσία συμφώνησε με την Ελλάδα την προκαταβολή 3-5 δις δολαρίων από τα μελλοντικά κέρδη του νέου αγωγού φυσικού αερίου Ρωσίας-Τουρκίας-Ελλάδας, ο οποίος ακόμη και σήμερα βρίσκεται στην φάση των συζητήσεων.

Η διάψευση των πληροφοριών που στελέχη της κυβέρνησης άφηναν να εννοηθεί ότι έχει άμεση εφαρμογή, (άρα τα χρήματα θα καταβάλλονταν από την Ρωσία στην Ελλάδα σύντομα), ήρθε από τον ίδιο τον εκπρόσωπο Τύπου του Κρεμλίνου Ντιμίτρι Πεσκόφ, αφήνοντας πολλά ερωτηματικά για το ποίος και για ποιό λόγο τελικά δημιουργεί προσδοκίες στον ελληνικό λαό ότι σύντομα η Ρωσία θα βοηθήσει οικονομικά την Ελλάδα με τον έμμεσο αυτό τρόπο να ξεπεράσει τα προλήματα ρευστότητας που αντιμετωπίζει αυτή την περίοδο.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες που είχαν διοχετευθεί στον ελληνικό Τύπο και πιο συγκεκριμένα στην εφημερίδα «Αυγή» μετά την επίσκεψη του Έλληνα πρωθυπουργού στην Μόσχα στις 8 Απριλίου, η Ρωσία προτίθεται να καταβάλει στην Αθήνα άμεσα τα μελλοντικά κέρδη από τον αγωγό προκειμένου να χρηματοδοτηθεί το έργο και η Ελλάδα να αρχίσει να ξεπληρώνει από το 2019, οπότε και αναμένεται να λειτουργήσει ο αγωγός.

Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε η εφημερίδα «Αυγή» στις 13 Απριλίου, «Με δεδομένο ότι τα κέρδη του Ελληνικού Δημοσίου είναι δυνατόν να αγγίξουν τα 500 εκατομμύρια ετησίως, κονσόρτσιουμ ρωσικών τραπεζών έχει τη δυνατότητα να καταβάλει έως και τα κέρδη της επόμενης 10ετίας, με άλλα λόγια 5 δισεκατομμύρια ευρώ. Χρήματα απολύτως αναγκαία για την κατασκευή του ελληνικού αγωγού (σε 2 δισεκατομμύρια εκτιμά η Αθήνα το κόστος του), χρήματα όμως που δίνουν μια γενικότερη ανάσα ρευστότητας σε μια δύσκολη για τη χώρα μας περίοδο λόγω της άτεγκτης στάσης των εταίρων μας».

Υπενθυμίζεται ότι ο εν λόγω αγωγός τέθηκε ως ιδέα από τον Πρόεδρου Πούτιν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με την Τουρκία το Δεκέμβριο του 2014 και έκτοτε Ρωσία και Τουρκία συζητούν για το ενδεχόμενο κατασκευής του.

Ο αγωγός θα έχει δυναμικότητα 63 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων (bcm) φυσικού αερίου, από τα οποία 15,75 bcm θα διατεθούν στην αγορά της Τουρκίας και η υπόλοιπη ποσότητα 47,25 bcm θα διατίθενται στο εμπόριο στην Ευρώπη από την Ελλάδα.

Αυτό όμως που αξίζει να επισημανθεί είναι ότι στα δημοσιεύματα των ελληνικών ΜΜΕ που αναφέρονταν στο θέμα του νέου αγωγού φυσικού αερίου η Ρωσία ουδέποτε ανέφερε ότι θα καταβάλει προκαταβολικά το ποσό αυτό στην Ελλάδα. Αντιθέτως όπως σημείωνε η ιστοσελίδα “Πρώτο Θέμα” στις 8 Απριλίου, η Ρωσία θα διερευνήσει την δυνατότητα άμεσης προκαταβολής μελλοντικών κερδών στην Ελλάδα.

Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε η ιστοσελίδα «Ο κ. Βλ. Πούτιν, δηλαδή, απάντησε ουσιαστικά και σε όσους διερωτώνται ποιος θα χρηματοδοτήσει την κατασκευή του αγωγού. Είπε χαρακτηριστικά ότι διερευνάται η «δυνατότητα άμεσης προκαταβολής μελλοντικών κερδών και αποπληρωμής από την έναρξη της λειτουργίας του αγωγού». Ότι, δηλαδή, η Ρωσία μπορεί να προκαταβάλλει άμεσα τα μελλοντικά κέρδη από τον αγωγό προκειμένου να χρηματοδοτηθεί το έργο και η Ελλάδα να αρχίσει να ξεπληρώνει από το 2019, οπότε και αναμένεται να λειτουργήσει ο αγωγός».

Στην πραγματικότητα αυτό που δήλωσε ο εκπρόσωπος Τύπου του Κρεμλίνου δεν είναι τίποτα περισσότερο από αυτό που ανέφερε ο Ρώσος Πρόεδρος κατά την διάρκεια της επίσκεψης του Αλέξη Τσίπρα στην Μόσχα, ότι δηλαδή δεν υπάρχει κάποια σχετική δέσμευση από πλευράς Ρωσίας για την προκαταβολή στην Ελλάδα ύψους 3-5 δις δολαρίων από τα κέρδη του «Ελληνικού αγωγού» φυσικού αερίου, ο οποίος ακόμη και σήμερα βρίσκεται υπό συζήτηση μεταξύ Ρωσίας και Τουρκίας.

Επιπλέον ο προτεινόμενος αγωγός δεν έχει καταφέρει να προσελκύσει πελάτες πέραν της Τουρκίας και της Ελλάδας, οι οποίοι θα πρέπει να αγοράσουν τα δεκάδες δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου που θα μεταφέρει ο αγωγός ώστε να είναι οκονομικά βιώσιμος.

Επιπλέον ο νέος αγωγός θα ακολουθήσει σε γενικές γραμμές την πορεία του ακυρωμένου αγωγού South Stream δηλ. θα είναι υποθαλάσσιας διασχίζοντας την Μαύρη θάλασσα από τις ρωσικές ακτές της Μαύρης θάλασσας προς τις ακτές της Ευρωπαϊκής Τουρκίας.

Ο Ρωσοτουρκικός αγωγός θα ξεκινάει από τον υπό κατασκευή Τερματικό Σταθμό Russkaya κοντά στην πόλη Anapa στην περιοχή Krasnodar της Νότιας Ρωσίας, κοντά στην Κριμαία στον οποίο θα καταλήγουν δύο τροφοδοτικοί αγωγοί, των οποίων η κατασκευή θα ολοκληρωθεί το 2017 και θα καταλήγει στον Τερματικό Σταθμό Kiyikoy στις ακτές της ευρωπαϊκής Τουρκίας στην Μαύρη θάλασσα.

Η απόσταση των δύο τερματικών σταθμών είναι πάνω από 930 χλμ σε βάθος μέχρι και 2.000 μέτρα, γεγονός που θα απαιτήσει εκτεταμένες εργασίες πόντισης του αγωγού στον πυθμένα της Μαύρης θάλασσας από τουλάχιστον δύο πλοία.

Από το Kiyikoy ο αγωγός θα κατευθύνεται στο βασικό κόμβο επί τουρκικού εδάφους στο Luleburgaz όπου θα συνδέεται με το τουρκικό δίκτυο και από εκεί θα κατευθύνεται προς την τουρκική πόλη Ipsila από όπου σχεδιάζεται να συνεχίσει στην Ελλάδα και μετά στα δυτικά Βαλκάνια και την δυτική Ευρώπη.

Αυτό που απομένει να δούμε είναι αν ο εν λόγω αγωγός θα έχει την ίδια μοίρα με τον South Stream τον οποίο φιλοδοξεί να αντικαταστήσει η μοίρα του οποίου σφραγίστηκε με την άρνηση της ΕΕ το 2014, να συνεχιστούν οι εργασίες κατασκευής του αγωγού, με αφορμή τον πόλεμο στην Ανατολική Ουκρανία αλλά και την κοινοτική νομοθεσία που δεν επιτρέπει μια εταιρεία να κατέχει αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου και να είναι ταυτοχρόνως τροφοδότης αυτού.

Συγγραφέας: Γιώργος Τσιμπούκης

Στρατηγικός Αναλυτής με μεγάλη εμπειρία στην ανάλυση αμυντικών συστημάτων και θεμάτων ασφάλειας. Αναλυτής – Συντάκτης σε εξειδικευμένα περιοδικά Άμυνας και Ασφαλείας.