Συνεχίζεται ο ναυτικός ανταγωνισμός Ινδίας-Κίνας. Νέο πυρηνοκίνητο ρωσικό υποβρύχιο για την Ινδία

Ένα ακόμη πυρηνοκίνητο επιθετικό υποβρύχιο κλάσης Akula II (Project 971) πρόκειται να μισθώσει η Ρωσία στην Ινδία σύμφωνα με τα ρωσικά ΜΜΕ. Πρόκειται για το δεύτερο πυρηνοκίνητο επιθετικό υποβρύχιο που μισθώνει η Ρωσία στο Νέο Δελχί μετά το πρόγραμμα μακροχρόνιας μίσθωσης (2012-2022) του υποβρυχίου Nerpa (K-152) κλάσης Akula II έναντι 980 εκατ. δολάρια, το οποίο με την παράδοση του στο Ινδικό Ναυτικό μετονομάστηκε σε INS Chakra.

Όπως αναφέρουν οι ρωσικές πηγές το νέο υποβρύχιο που θα μισθωθεί στο Ινδικό Ναυτικό είναι το Kashalot (K-322) κλάσης Akula II (Project 971) όπως αναφέρθηκε και η χρονική περίοδος της μίσθωσης θα είναι 10 χρόνια. Αυτή την περίοδο το ρωσικό υποβρύχιο βρίσκεται εκτός υπηρεσίας στα ναυπηγεία Amur όπου υλοποιείται ένα πρόγραμμα ανακατασκευής και εκσυγχρονισμού του.

Το υποβρύχιο Kashalot (K-322) ναυπηγήθηκε την περίοδο 1986-1988 είναι διπλού κήτους όπως τα περισσότερα πυρηνοκίνητα ρωσικά υποβρύχια και εντάχτηκε στην δύναμη του ρωσικού Ναυτικού στα τέλη του 1988.

Το υποβρύχιο έχει μήκος 113,3 μέτρα, διάμετρο 13,6 μέτρα και εκτόπισμα 13.400 τόνους.

Το Kashalot (K-322) διαθέτει ένα πυρηνικό αντιδραστήρα OK-650Β των 190MW, ένα ατμοστρόβιλο τύπου OK-7 με απόδοση 32MW, δύο τουρμπογεννήτριες OK-2 απόδοσης 2.000 kW και μια επτάφυλη προπέλα.

Το υποβρύχιο μπορεί να επιτύχει ταχύτητα 28-35 κόμβους σε κατάδυση και 10 κόμβους σε ανάδυση, η δε αυτονομία του φτάνει τις 100 ημέρες.

Το μέγιστο επιχειρησιακό βάθος που μπορεί να φτάσει το υποβρύχιο είναι τα 600 μέτρα. Το υποβρύχιο φέρει βαρύ οπλισμό ο οποίος αποτελείται από πυραύλους cruise RK-55 Granat, 28 τορπίλες των 533 χλστ και 12 τορπίλες των 650 χλστ. Για την εκτόξευση τους το υποβρύχιο διαθέτει 4 τορπιλοσωλήνες των 533 χλστ και τέσσερις τορπιλοσωλήνες των 650 χλστ.

Επιπλέον το Kashalot (K-322) μπορεί να εκτοξεύσει αντιαεροπορικούς πυραύλους SA-N-10 Igla-M όταν βρίσκεται σε ανάδυση από ειδικό ιστό επί του οποίου φέρεται ο εκτοξευτής.

Οι εργασίες ανακατασκευής και εκσυγχρονισμού του υποβρυχίου σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Ινδικού Ναυτικού θα διαρκέσουν 3 χρόνια και το υποβρύχιο θα παραδοθεί στο νέο χρήστη του το 2018.

Το συγκεκριμένο υποβρύχιο θα συνυπηρετήσει για τέσσερα χρόνια με το INS Chakra και μετέπειτα θα το αντικαταστήσει, αφού το 2022 λήγει η μίσθωση του αρχικού ρωσικού υποβρυχίου και θα πρέπει να παραδοθεί στη Ρωσία.

Η απόφαση για την νέα μίσθωση ελήφθη το Δεκέμβριο του 2014, ενώ φήμες αναφέρουν ότι ενδεχομένως η Ινδία θα μισθώσει αργότερα και δεύτερο υποβρύχιο της ιδίας κλάσης το Iribis κλάσης Akula I Improved, το οποίο ναυπηγείται στα ναυπηγεία Amur της Ρωσικής Άπω Ανατολής και πρόκειται να παραδοθεί το 2017.

Η ναυπήγηση του συγκεκριμένου υποβρυχίου ξεκίνησε το 1994 αλλά λόγω των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετώπισε η ρωσική οικονομία οι εργασίες καθυστέρησαν και μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί το 60% της ναυπήγησης.

Το υποβρύχιο υπολογίζεται να είναι έτοιμο για δοκιμές στα τέλη του 2016 και να μπορεί να παραδοθεί στο χρήστη το καλοκαίρι του 2017. Εάν οι πληροφορίες είναι αληθινές τότε το υποβρύχιο θα αγοραστεί από την Ινδία και θα ενταχτεί στον Ινδικό Στόλο στο πρώτο τρίμηνο του 2018.

Το Ινδικό Ναυτικό αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα διαθεσιμότητα του υποβρύχιου Στόλου του, ο οποίος αποτελείται από το υποβρύχιο βαλλιστικών πυραύλων INS Arihant, με τρία ακόμη υποβρύχια της ομώνυμης κλάσης να βρίσκονται σε διαφορετικές φάσεις ναυπήγησης, το μισθωμένο ρωσικό πυρηνοκίνητο υποβρύχιο INS Nerpa κλάσης Akula II, 9 ρωσικά υποβρύχια κλάσης Sindhughosh (τύπου Kilo, Project 877ΕΚΜ) και τέσσερα γερμανικά υποβρύχια κλάσης Shishumar (τύπου Type 209/1400), ενώ σε διαφορετικά στάδια ναυπήγησης βρίσκονται 6 γαλλικά υποβρύχια κλάσης Scorpene.

Με αυτά τα 14 επιθετικά υποβρύχια ή μάλλον με όσα από αυτά βρίσκονται σε επιχειρησιακή κατάσταση, το Ινδικό Ναυτικό πρέπει να καλύψει τρεις τεράστιες θαλάσσιες περιοχές δυτικά, ανατολικά και νότια της χώρας αντιμετωπίζοντας δύο αντίπαλες Ναυτικές δυνάμεις το Πακιστανικό και το Κινεζικό Ναυτικό.

Ουσιαστικά το Ινδικό Ναυτικό δεν διαθέτει περισσότερα από 9-10 υποβρύχια σε περιπολίες ταυτόχρονα εξαιτίας του μικρού αριθμού των μέσων που διαθέτει αλλά και των απαιτήσεων που υπάρχουν για τις περιοδικές συντηρήσεις των πλοίων καθώς και την εκπαίδευση των πληρωμάτων.

Την ίδια στιγμή ο βασικότερος αντίπαλος της Ινδίας το Πακιστάν διαθέτει δύο γαλλικά υποβρύχια κλάσης Agosta και τρία Agosta 90B, ενώ διαπραγματεύεται την αγορά 6 υποβρυχίων συμβατικής πρόωσης τύπου S20 (υποβαθμισμένη έκδοση του υποβρυχίου κλάσης Yuan Type 039A).

Αυτό όμως που προβληματίζει την Ινδία είναι οι συνεχόμενες επισκέψεις των Κινεζικών υποβρυχίων στο Πακιστάν, το Μπανγκλαντές και την Κεϋλάνη, τα οποία με την παρουσία τους στην περιοχή και τις υποδομές που έχουν κατασκευάσει οι Κινέζοι στις τρεις παραπάνω χώρες, μπορούν να υπενθυμίζουν τακτικά τα Κινεζικά συμφέροντα στην ευρύτερη περιοχή.

Οι διακρατικές συμφωνίες της Κίνας με το Πακιστάν το Μπανγκλαντές και την Κευλάνη οι οποίες συνοδεύτηκαν από σημαντική οικονομική βοήθεια και επενδύσεις έχουν ανατρέψει τις στρατιωτικές ισσοροπίες στην περιοχή αφού ο μεγάλος στόλος των υποβρυχίων του Κινεζικού Ναυτικού ο οποίος αποτελείται από 5 υποβρύχια βαλλιστικών πυραύλων Type 094 (κλάσης Jin), 1 υποβρύχιο βαλλιστικών πυραύλων Type 092 (κλάσης Xia), 2 πυρηνοκίνητα επιθετικά υποβρύχια Type 093 (κλάσης Shang), 3 πυρηνοκίνητα επιθετικά υποβρύχια Type 091 (κλάσης Han), 1 πυρηνοκίνητο επιθετικό υποβρύχιο Type 095, 12 συμβατικής πρόωσης κλάσης Kilo, 13 συμβατικής πρόωσης Type 093A (κλάση Yuan) 1 συμβατικής πρόωσης Type 032 (κλάση Qin) και 13 επίσης συμβατικής πρόωσης Type 093 (κλάσης Song).

Υπο αυτά τα δεδομένα η ναυπήγηση νέων υποβρυχίων και η ταχύτατη αγορά νέων πυρηνοκίνητων αποτελούν μονόδρομο για το Νέο Δελχί εφόσον επιθυμεί να διατηρήσει τον έλεγχο των θαλασσών που βρέχουν τις ακτές της Ινδικής χερσονήσου.

Συγγραφέας: Γιώργος Τσιμπούκης

Στρατηγικός Αναλυτής με μεγάλη εμπειρία στην ανάλυση αμυντικών συστημάτων και θεμάτων ασφάλειας. Αναλυτής – Συντάκτης σε εξειδικευμένα περιοδικά Άμυνας και Ασφαλείας.