Στα σκαριά το διακρατικό σιδηροδρομικό έργο της Παράκαμψης Βοσπόρου
Του Νίκου Καραγιάννη
Πηγη Υποδομές
Με στόχο την κατασκευή του ως διακρατικό έργο που θα ανοίξει πιο εύκολα τις κάνουλες χρηματοδότησης, το Υπουργείο Υποδομών έχει ξεκινήσει επαφές με την Βουλγαρία για την αναβάθμιση και λειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο-Σβίλενγκραντ-Μπουργκάς.
Η λεγόμενη και ως Παράκαμψη Βοσπόρου θεωρείται ένα από τα πλέον ενδιαφέροντα έργα καθώς πλοιά από τη Μαύρη Θάλασσα ή το Αιγαίο θα μπορούν να διακινούν τα εμπορεύματα τους μέσω αυτής της γραμμής παρακάμπτοντας τα στενά του Βοσπόρου που τα τελευταία χρόνια διακρίνονται από υπερβολή κίνηση και καθυστερήσεις, σε μικρότερο χρόνο και με μικρότερο κόστος.
Όπως αναφέρουν στελέχη του Υπουργείου Υποδομών, μόλις το 5% της σημερινής κίνησης αρκεί για να γίνει εμπορικά βιώσιμη η γραμμή. Το σχέδιο φαίνεται ότι έχει και το πράσινο φως από την Ευρωπαϊκή Ένωση που έχει ταχθεί γενικώς, υπέρ των διακρατικών έργων ειδικά στην περίπτωση του σιδηρόδρομου.
Προ μερικών εβδομάδων είχε υπάρξει και συνάντηση των Υπ.Υποδομών των 2 χωρών προκειμένου να υπάρξει μία αρχή στο σχετικό πλάνο. Η χρηματοδότηση που είναι και το κλειδί για να δούμε το έργο να υλοποιείται είναι και το μεγάλο ζητούμενο και σίγουρα η ύπαρξη μίας μελέτης βιωσιμότητας και κόστους-οφέλους που θα αποδείξει ότι το έργο είναι “bankable”.
ΤΟ ΕΡΓΟ
Σύμφωνα με στελέχη του Υπουργείου Υποδομών το ελληνικό τμήμα (Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο) χρειάζεται εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης-σηματοδότησης καθώς έχει αναβαθμιστεί η γραμμή. Το Βουλγαρικό τμήμα χρειάζεται μεγαλύτερη παρέμβαση καθώς εκεί πρέπει να αναβαθμιστεί και η υποδομή για να επιτρέψει μεγαλύτερες ταχύτητες. Στο σύνολο του ως διακρατικό έργο προς το παρόν δεν έχει εκτιμηθεί το κόστος των έργων, όμως είναι βέβαιο ότι θα δούμε σύντομα κινήσεις για την προώθηση αυτού του σημαντικού εμπορικά έργου. Να σημειωθεί ότι στο σύνολο της η γραμμή η γραμμή είναι μονή.
To Ελληνικό τμήμα αποτελεί το ανατολικό άκρο της μελλοντικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας που σήμερα υφίσταται στο τμήμα Φλώρινα-Θεσσαλονίκη-Σέρρες-Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο αλλά με πολύ μειωμένες δυνατότητες, τόσο για επιβατικές όσο και για εμπορευματικές μεταφορές.