Τέσσερις νέες κορβέτες MEKO A-100 για το Ισραήλ με γερμανική χρηματοδότηση

Με το ποσό των 115 εκατ. ευρώ από τον γερμανικό προϋπολογισμό πρόκειται να χρηματοδοτηθεί το ισραηλινό ναυπηγικό πρόγραμμα που περιλαμβάνει την απόκτηση 4 γερμανικής σχεδίασης κορβετών. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα ξεκίνησε πριν από έξι χρόνια και έκτοτε οι Ισραηλινοί διεξήγαγαν διαπραγματεύσεις τόσο με αμερικανικές, όσο και με γερμανικές εταιρείες για την απόκτηση αυτών των δύο πλοίων, ενώ δεν έλειψαν και σχετικές επαφές με νοτιοκορεατικά ναυπηγεία

Η γερμανο-ισραηλινή συμφωνία περιλαμβάνει την ναυπήγηση 4 κορβετών τύπου ΜΕΚΟ Α-100 ή για την ακρίβεια μιας επιμηκυμένης έκδοσης του συγκεκριμένου τύπου κορβετών, συνολικού κόστους 1 δισ ευρώ. Ουσιαστικά οι Γερμανοί θα καλύψουν το 11% του συνολικού κόστους του προγράμματος.

Τα πλοία αυτά προορίζονται για την δημιουργία ενός νέου στολίσκου ο οποίος μαζί με τέσσερα ταχύπλοα τύπου Super Dvora και δύο ταχύπλοα τύπου Shaldag θα αποτελέσουν την ασπίδα των εγκαταστάσεων εξόρυξης φυσικού αερίου που βρίσκονται ανοικτά των ακτών του Ισραήλ στην ΑΟΖ του εβραϊκού κράτους.

Το νέο αυτό ναυπηγικό πρόγραμμα του Ισραηλινού Ναυτικού είναι το πέμπτο που χρηματοδοτείται από το γερμανικό κράτος έστω και με λιγότερα χρήματα από τα προηγούμενα. Πιο αναλυτικά το πρώτο ναυπηγικό πρόγραμμα ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 1990 μετά το τέλος του Πολέμου στον Κόλπο όταν η γερμανική κυβέρνηση συμφώνησε να δωρίσει ουσιαστικά δύο υποβρύχια κλάσης Dolphin (τα υποβρύχια Dolphin και Leviathan) στο Ισραηλινό Ναυτικό.

Το δεύτερο ναυπηγικό πρόγραμμα του Ισραήλ όπου η γερμανική κυβέρνηση συνέβαλε οικονομικά ήταν η ναυπήγηση ενός τρίτου υποβρυχίου κλάσης Dolphin του Tekumah η ναυπήγηση του οποίου επιδοτήθηκε κατα 50% από το γερμανικό προϋπολογισμό. Το τρίτο ισραηλινό ναυπηγικό πρόγραμμα που επιδοτήθηκε από τη Γερμανία αφορούσε την ναυπήγηση δύο νέων υποβρυχίων κλάσης AIP Dolphin 2, το οποίο ξεκίνησε το 2006 όταν το Βερολίνο μετά από διαπραγματεύσεις με τους Ισραηλινούς κατέβαλε περίπου το 30% των 1,3 δισ ευρώ που απαιτήθηκαν για την ναυπήγηση των δύο υποβρυχίων Tanin και Rahav. Σύμφωνα με δημοσιεύματα η γερμανική οικονομική συνδρομή στο πρόγραμμα ήταν 390 εκατ. ευρώ.

Όμως ούτε το συγκεκριμένο ναυπηγικό πρόγραμμα ήταν το τελευταίο που το γερμανικό κράτος ουσιαστικά επιδότησε. Έξι χρόνια αργότερα το 2012 οι δύο πλευρές συμφώνησαν για την ναυπήγηση ενός ακόμη υποβρυχίου της ιδίας κλάσης του οποίου το κόστος ναυπήγησης έφτανε τα 550 εκατ. ευρώ. Από αυτά η γερμανική κυβέρνηση συμφώνησε για μία ακόμη φορά να καλύψει από τον προϋπολογισμό της τα 135 εκατ. ευρώ. Στο ποσό αυτό θα προστεθούν και τα 115 εκατ. ευρώ για την ναυπήγηση των 4 κορβετών ανεβάζοντας το συνολικό ύψος των γερμανικών επιδοτήσεων περίπου στα 1,4 δισ ευρώ μέσα σε μία εικοσαετία.

Το ομολογουμένως τεράστιο ποσό που έχει καταβάλει το γερμανικό κράτος για την ναυπήγηση των πλοίων του Ναυτικού του Ισραήλ αποτελεί ουσιαστικά την αποζημίωση της Γερμανίας για τον παράνομο εξοπλισμό του καθεστώτος του Σαντάμ Χουσεΐν με γερμανικά υποσυστήματα και υλικά που χρησιμοποιήθηκαν για την αναβάθμιση των βαλλιστικών πυραύλων και του χημικού οπλοστασίου του Ιράκ καθώς και του “συνδρόμου ενοχής” της Γερμανίας για τα εγκλήματα των Ναζί στους Εβραίους.

Το πλοίο που φαίνεται να έχει επιλεγεί είναι μία έκδοση της κορβέτας τύπου ΜΕΚΟ Α-100 η οποία θα έχει μεγαλύτερο μήκος από τα πλοία αυτου του τύπου που έχουν πωληθεί στη Μαλαισία και την Πολωνία. Πιο αναλυτικά η κορβέτα ΜΕΚΟ Α-100 έχει μήκος 98,8 μέτρα πλάτος 14,4 μέτρα εκτόπισμα 2400 τόνους, μέγιστη ταχύτητα 28 κόμβους και εμβέλεια 4500 ναυτικά μίλια με ταχύτητα 14 κόμβους.

Το προωστικό σκεύος του πλοίου περιλαμβάνει συνδυασμό κινητήρων Diesel και Diesel (CODAD – COmbined Diesel And Diesel), ενώ το πλήρωμα του αποτελείται από 78 άτομα ενώ 22 ακόμη άτομα των ειδικών δυνάμεων μπορούν να φιλοξενηθούν στο πλοίο. Ο οπλισμός τους περιλαμβάνει ένα πυροβόλο Oto Melara Super Rapid 76/62 χλστ, οκτώ πυραύλους επιφανείας-επιφανείας ένα αντιπυραυλικό σύστημα, 24 αντιαεροπορικούς πυραύλους δύο τριπλούς τορπιλοσωλήνες των 324 χλστ και ένα οργανικό ελικόπτερο.

Στα πλοία θα εγκατασταθεί εξοπλισμό και οπλισμός ισραηλινής κατασκευής όπως το ραντάρ πολλαπλών αποστολών/ιχνηλάτησης και κατάδειξης EL/M-2248 MF-STAR “Adir” καθώς και το πυραυλικό αντιαεροπορικό σύστημα Barak-8 κλπ αυξάνοντας έτσι την συμμετοχή της εγχώριας βιομηχανίας.

Συγγραφέας: Γιώργος Τσιμπούκης

Στρατηγικός Αναλυτής με μεγάλη εμπειρία στην ανάλυση αμυντικών συστημάτων και θεμάτων ασφάλειας. Αναλυτής – Συντάκτης σε εξειδικευμένα περιοδικά Άμυνας και Ασφαλείας.