Ζήτημα ασφαλείας επιχειρησιακών δεδομένων των F-35 αντιμετωπίζει η Νορβηγία

Ερωτηματικά για την επιχειρησιακή αξιοποίηση του μαχητικού F-35 από την Νορβηγική Αεροπορία προκύπτουν μετά την αποκάλυψη ότι το αμερικανικό αεροσκάφος είναι εξοπλισμένο με ένα σύστημα που μεταδίδει στην κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin δεδομένα μετά από κάθε αποστολή του αεροσκάφους.

Το σύστημα ονομάζεται ALIS (Autonomic Logistics Information System) και έχει σχεδιαστεί για να καταγράφει δεδομένα που αφορούν τις επιχειρήσεις που πραγματοποιούν τα μαχητικά, δεδομένα που αφορούν την λειτουργία των μαχητικών, δεδομένα για την συντήρηση και εκπαίδευση των μηχανικών και των πιλότων μετά από κάθε αποστολή.

Τα στοιχεία αυτά αποτελούν απόρρητα δεδομένα για κάθε κράτος χρήστη του F-35 και η αποκάλυψη ότι τα στοιχεία αυτά αποστέλλονται αυτόματα μετά από κάθε αποστολή στις εγκαταστάσεις της Lockheed Martin στο Fort Worth του Texas έχει προκαλέσει την ανησυχία της Νορβηγικής Αεροπορίας.

Σύμφωνα με τον σύμβουλο του Υπουργού Άμυνας της Νορβηγίας Lars Gjemble η χώρα του θα πρέπει να μεριμνήσει για το φιλτράρισμα των πληροφοριών που θα στέλνονται στην αμερικανική εταιρεία από το κάθε αεροσκάφος μετά από κάθε αποστολή.

Αν και το σύστημα εγκαταστάθηκε από την εταιρεία για την συγκέντρωση δεδομένων με στόχο την βελτιστοποίηση της απόδοσης του μαχητικού, οι χρήστες του αεροσκάφους δεν βλέπουν θετικά την ύπαρξη του επί του F-35, αφού τα στοιχεία που συγκεντρώνονται από τα αεροσκάφη θεωρούνται ως Εθνικά μυστικά που δεν θα μπορούσαν να μοιραστούν με τον κατασκευαστή.

Σύμφωνα με τον Lars Gjemble η Νορβηγία θα μπορούσε να προστατεύσει τα συμφέροντα της και το πρόγραμμα απόκτησης των F-35 με την αξιοποίηση της εφαρμογής Mission Data Files (MDF), η οποία είναι μια αποθήκη δεδομένων όπου θα συγκεντρώνονται οι πληροφορίες για τις πιθανές απειλές που το μαχητικό θα αντιμετωπίσει στις περιοχές όπου θα δράσει.

Οι πληροφορίες αυτές θα αξιοποιούνται από την Νορβηγία για την βελτιστοποίηση της απόδοσης των αισθητήρων του μαχητικού δηλ του ραντάρ του συστήματος ηλεκτρονικού πολέμου και των παθητικών αισθητήρων του.

Προς αυτή την κατεύθυνση κινείται και το πρόγραμμα Norway Italy Reprogramming Laboratory (NIRL) που υλοποιείται από κοινού από την Ιταλία και την Νορβηγία στόχος του οποίου είναι η ασφαλής συγκέντρωση και αποθήκευση σημαντικών δεδομένων για την αποτελεσματική χρήση του F-35.

Υπενθυμίζεται ότι η Νορβηγία έχει δεσμευτεί να αγοράσει 52 αεροσκάφη F-35 έναντι 10 δις δολαρίων με το συνολικό κόστος διαχρονικής χρήσης των αεροσκαφών αυτών να φτάνει τα 33 δις δολάρια.

Το πιο όμως εντυπωσιακό σχετικά με το πρόγραμμα αγοράς των F-35 από την Νορβηγία είναι ότι τα αεροσκάφη που θα παραλειφθούν μέχρι το 2020 θα χρειαστεί να διατηρηθούν μέσα σε….τέντες καθότι τα ενισχυμένα υπόστεγα που θα έπρεπε να τα φιλοξενήσουν στην αεροπορική βάση  Ørland δεν θα είναι διαθέσιμα μέχρι το έτος αυτό. Έτσι για περίπου τρία χρόνια η Νορβηγική Αεροπορία θα διατηρεί αεροσκάφη 5ης γενιάς  αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων μέσα σε τέντες…..

Συγγραφέας: Γιώργος Τσιμπούκης

Στρατηγικός Αναλυτής με μεγάλη εμπειρία στην ανάλυση αμυντικών συστημάτων και θεμάτων ασφάλειας. Αναλυτής – Συντάκτης σε εξειδικευμένα περιοδικά Άμυνας και Ασφαλείας.