Αλεξανδρούπολη: Λιμάνι, TAP, IGB και FSRU φέρνουν μόνιμες Αμερικανικές και Ελληνικές ειδικές δυνάμεις

Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης θα επισκεφθεί την Παρασκευή ο Πρέσβης των ΗΠΑ στην Αθήνα Τζέφρι Ρ. Πάιατ, όπου θα παρακολουθήσει και θα ενημερωθεί για την πρόοδο στην ανέλκυση της βυθισμένης βυθοκόρου Όλγας. Μαζί με τον Αμερικανό Πρέσβη, στην ενημέρωση θα είναι παρόν και ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος, ο οποίος θα συνοδεύεται από τον  Αρχηγό ΓΕΣ

Να σημειωθεί ότι η ανέλκυση της βυθοκόρου Όλγας πραγματοποιείται με πόρους που παρείχαν οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, ύψους 2.3 εκατομμυρίων δολαρίων.

Όπως έγραψε πριν λίγες ημέρες το “Viadiplomacy”, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης έχει ιδιαίτερη σημασία για την πολιτική των ΗΠΑ στα Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη. Στο άρθρο αυτό με τίτλο “Γιατί η Αλεξανδρούπολη είναι τόσο σημαντική για τους Αμερικανούς” σημειωνόταν, “ομως το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης δεν είναι σημαντικό μόνο για την ενέργεια, είναι εξίσου σημαντικό και για τις μεταφορές. Το λιμάνι συνδέεται άμεσα με την Εγνατία Οδό ενώ με τις κάθετες οδούς μέσω της Via Carpathia που είναι σε κατασκευή και του κάθετου δρόμου Αλεξανδρούπολης Βουλγαρίας που διασχίζει τον Έβρο, οι δυνάμεις του ΝΑΤΟ και των ΗΠΑ μπορούν να βρίσκονται σε λίγες ώρες στα Βαλκάνια, Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.”

Όλη αυτή η δραστηριότητα που θα εξελιχθεί γύρω από το λιμάνι και την πόλη, είναι εκτεθειμένη και σε κινδύνους όπως είναι η τρομοκρατικές επιθέσεις. Ειδικά για το FSRU το οποίο θα βρίσκεται ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης, είναι ευάλωτο σε επιθέσεις μικρών σκαφών και drones.

Για το λόγο αυτό ήδη έχουν δρομολογηθεί ενέργειες για την εγκατάσταση ειδικών δυνάμεων ταχείας επέμβασης και από τις δύο χώρες. Η βάση ελικοπτέρων που για καιρό συζητείται, πρόκειται ουσιαστικά για μια μόνιμη δύναμη η οποία θα εποπτεύει όλο το θρακικό πέλαγος και τον εναέριο χώρο, και θα επεμβαίνει άμεσα όποτε χρειάζεται μέσα σε λίγα λεπτά.

Αυτή η δύναμη όμως θα έχει και άλλους ρόλους. Ένας από αυτούς θα είναι και η φύλαξη δύο πολύ σημαντικών αγωγών, του TAP και του IGB. Οι δύο αυτοί αγωγοί συμβάλλουν στην ενεργειακή διαφοροποίηση της Ευρώπης και η απρόσκοπτη λειτουργία τους είναι προτεραιότητα.

Όσο για τις Ελληνικές δυνάμεις, αυτές θα υποστηρίζονται από τα νέα αποκτήματα του Ελληνικού Στρατού, τα Kiowa Warrior. Όπως είχαμε αναφέρει και παλιότερα, μπορεί ως αποστολή τους να αναφέρεται η προστασία των νησιών του Αιγαίου, αλλά ο κύριος λόγος που παραχωρήθηκαν από τις ΗΠΑ είναι για την προστασία όλων των ενεργειακών επενδύσεων στην Ελλάδα.

Δεδομένα Ανέλκυσης Βυθοκόρου:

  • Το Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης διαθέτει κατάλληλη προβλήτα, ικανή να φιλοξενήσει μεγάλα φορτηγά πλοία.
  • Προβλήτα μήκους 500 μέτρων
  • Περίπου 50.000 τετραγωνικά μέτρα ανοικτού χώρου δίπλα στην προβλήτα
  • Η βυθοκόρος, της οποίας το μεγαλύτερο μέρος βρίσκεται κάτω από το νερό και εκτείνεται περίπου 270 μ. παράλληλα με την ξηρά, αφήνει λιγότερο από 200 μ. προβλήτας προς τη θάλασσα.
  • Η φορτηγίδα «Όλγα» ήταν μία βυθοκόρος, η οποία βυθίστηκε κοντά στην προβλήτα το 2010 και τώρα βρίσκεται στην άκρη αυτής με ένα μικρό της μέρος εκτεθιμένο πάνω από την επιφάνεια του νερού.
  • Μήκος/Πλάτος/Βύθισμα: 53μ. /11.5 μ. / 2.9 μ.
  • Με το πέρασμα των ετών πολλές προσπάθειες που έχουν γίνει για την ανέλκυση του ναυαγίου έχουν αποτύχει με αποτέλεσμα ένα μεγάλο μέρος της προβλήτας να μη χρησιμοποιείται.
  • Οι Ηνωμένες Πολιτείες και το ΝΑΤΟ κατανοούν τη σημασία της προβλήτας και της πλήρους χρήσης αυτής. Γι’ αυτόν το λόγο οι Ηνωμένες Πολιτείες αποφάσισαν να παρέχουν τους πόρους ώστε να ανελκυστεί η βυθοκόρος.
  • Το Πολεμικό Ναυτικό των Ηνωμένων Πολιτειών χρησιμοποίησε ένα υπάρχων συμβόλαιο ανέλκυσης με την αμερικανική εταιρεία DonJon Marine, ώστε να πραγματοποιηθεί η ανέλκυση της βυθοκόρου.
  • Η DonJon προσέλαβε την ελληνική εταιρεία ανέλκυσης Five Oceans Salvage.
  • Η επιχείρηση περιλαμβάνει:
    Δύο αξιωματικούς του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ στο σημείο της επιχείρισης,
    20-30 άτομα προσωπικό του Πολεμικού Ναυτικού και του Στρατού των Ηνωμένων Πολιτειών οι οποίοι παρέχουν υποστήριξη εξ αποστάσεως
  • Η DonJon Marine έχει 1-3 εργολάβους των ΗΠΑ στο σημείο της επιχείρισης
  • Η Five Oceans Salvage, με την υποστήριξη τοπικής, Ελληνικής εταιρείας κατάδυσης, έχει 9-13 εργαζόμενους στο σημείο της επιχείρισης.
  • Οι εργασίες ξεκίνησαν στις αρχές Αυγούστου και αναμένεται να διαρκέσουν περίπου δύο (2) μήνες.
  • Αφού ολοκληρωθούν οι εργασίες ανέλκυσης, θα υπάρχει η δυνατότητα χρήσης ολόκληρης της προβλήτας.
  • Το συνολικό κόστος της επιχείρισης για τις Η.Π.Α. ανέρχεται στο ποσό των $2.3 εκατομμυρίων δολαρίων.

ViaDiplomacy Newsroom