Αποφάσεις για 6 εξοπλιστικά προγράμματα έλαβε η Εκτελεστική Επιτροπή Αμυντικής Βιομηχανίας της Τουρκίας

Σημαντικές αποφάσεις για τα εξοπλιστικά προγράμματα της Τουρκίας ελήφθησαν χτες κατά την διάρκεια της συνεδρίασης της Εκτελεστικής Επιτροπής Αμυντικής Βιομηχανίας (SSİK) υπό την προεδρία του Τούρκου πρωθυπουργού Ahmet Davutoglu. Κατά την διάρκεια της 4ωρης σύσκεψης αποφασίστηκε η υλοποίηση 6 διαφορετικών προγραμμάτων.

Πιο αναλυτικά αποφασίστηκε η αγορά επιπλέον 5 ελικόπτερων CH-47F Chinook πέρα από τα 6 του ιδίου τύπου τα οποία παραγγέλθηκαν το καλοκαίρι του 2011 έναντι 400 εκατ. δολαρίων με δικαίωμα αγοράς επιπλέον 8 μονάδων στο μέλλον, των οποίων όμως οι παραδόσεις έχουν καθυστερήσει αφού υπολογιζόταν να ολοκληρωθούν το 2014.

Σύμφωνα με αρχικές σκέψεις η Τουρκία επρόκειτο να παραγγείλει 14 CH-47F Chinook τα οποία θα διατίθεντο για τις ειδικές δυνάμεις. Τελικά για οικονομικούς λόγους επιλέχτηκε η τμηματική αγορά 11 ελικοπτέρων, τα οποία θα χρησιμοποιηθούν για την υποστήριξη των αερομεταφερόμενων και ειδικών δυνάμεων του τουρκικού Στρατού.

Εκτός από τα 5 νέα CH-47F Chinook επιβεβαιώθηκε η πρόθεση της Τουρκίας να αποκτήσει σταδιακά 100 αεροσκάφη κρούσεως F-35Α εκ των οποίων χτες παραγγέλθηκαν 4 αεροσκάφη. Η νέα παραγγελία της Τουρκίας έρχεται μόλις 9 μήνες μετα την αρχική παραγγελία της γειτονικής χώρας για 2 F-35Α.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις η τρίτη παραγγελία της Άγκυρας θα υλοποιηθεί το 2016 και θα περιλαμβάνει 6 αεροσκάφη ενώ η επόμενη θα πραγματοποιηθεί το 2017 και θα περιλαμβάνει την απόκτηση 8 αεροσκαφών ώστε το 2022-2023 να είναι έτοιμη η πρώτη επιχειρησιακή μονάδα της τουρκικής Αεροπορίας η οποία θα έχει έδρα της αεροπορική βάση την 7η Κύρια Βάση Αεριωθούμενων (AJÜ) της Μαλάτειας στα ανατολικά της χώρας.

Το τρίτο εξοπλιστικό πρόγραμμα αφορά τον τουρκικό Στρατό και την μαζική παραγωγή του νέου επιθετικού τυφεκίου του MPT-76 των 7,62/51 χλστ το οποίο θα αντικαταστήσει τα τυφέκια G-3, HK-33 του τουρκικού Στρατού.

Το επόμενο εξοπλιστικό πρόγραμμα που αποφασίστηκε στη σύσκεψη ήταν η επιλογή του δικινητήριου σχεδίου για το νέο τουρκικό μαχητικό του προγράμματος TF-X που θα αναπτυχτεί από την εγχώρια βιομηχανία.

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα αναπτύσσεται από την τουρκική κρατική εταιρεία ΤΑΙ σε συνεργασία με την σουηδική SAAB η οποία παρέχει τη σχετική τεχνογνωσία η οποία προέρχεται από την εμπειρία που έχει αποκτηθεί από τη σχεδίαση ανάπτυξη και κατασκευή του μονοκινητήριου σουηδικό μαχητικό JAS-39 Gripen. Σημειώνεται ότι για το τουρκικό πρόγραμμα TF-X, η τουρκική εταιρεία ΤΑΙ έχει αναζητήσει τις προτάσεις των εταιρειών General Electric (GE), Rolls-Royce και Pratt & Whitney που κατασκευάζουν κινητήρες για μαχητικά προκειμένου να επιλέξει τον κινητήρα του τουρκικής σχεδίασης και ανάπτυξης μαχητικού TF-X.

Ένα ακόμη πρόγραμμα που έλαβε την έγκριση της επιτροπής ήταν ο υπο ανάπτυξης τουρκικός διαστημικός πυραυλικός φορέας UFS. O τουρκικός διαστημικός πύραυλος θα μπορεί να θέσει σε τροχιά 500-700 χλμ. φορτία βάρους 1.500 κιλών, καθιστώντας τη Τουρκίας αυτόνομη και στην εκτόξευση δορυφόρων.

Το τελευταίο πρόγραμμα που εξετάστηκε αφορούσε την απόκτηση των 12 αντιαεροπορικών/αντιπυραυλικών πυροβολαρχιών μεγάλου ύψους, ένα πρόγραμμα που εδώ και 18 μήνες προχωρά με αργούς ρυθμούς λόγω των γνωστών προβλημάτων που προέκυψαν με τον αρχικό ανάδοχο του διαγωνισμού την κινεζική εταιρεία China Precision Machinery Import-Export Corp η οποία βρίσκεται στην μαύρη λίστα του αμερικανικού υπουργείου Εξωτερικών αλλά και των αντιρρήσεων του ΝΑΤΟ και των ΗΠΑ για την διασύνδεση του κινεζικού συστήματος FD-2000 με το ΝΑΤΟικό σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης NADGE.

Στη χθεσινή συνάντηση της SSİK αποφασίστηκε η συνέχιση των διαπραγματεύσεων με τις εταιρείες EUROSAM και την κοινοπραξία Raytheon/LM που είναι ο δεύτερος και τρίτος νικητής του εν λόγω διαγωνισμού για τουλάχιστον 6 ακόμη μήνες.

Συγγραφέας: Γιώργος Τσιμπούκης

Στρατηγικός Αναλυτής με μεγάλη εμπειρία στην ανάλυση αμυντικών συστημάτων και θεμάτων ασφάλειας. Αναλυτής – Συντάκτης σε εξειδικευμένα περιοδικά Άμυνας και Ασφαλείας.