Οι πιθανές καθυστερήσεις του προγράμματος TF-X οδηγούν την Τουρκική Αεροπορία στον εκσυγχρονισμό 25 F-16 Block30

Τον εκσυγχρονισμό 25 από τα 37 μαχητικά F-16C/D Block30 που διαθέτει αποφάσισε η Τουρκική Αεροπορία στο πλαίσιο των προσπαθειών της ηγεσίας της να διατηρήσει μέχρι το 2023 μια επιχειρησιακή οροφή άνω των 220 μαχητικών.

Τα αεροσκάφη αυτά παραδόθηκαν στην Τουρκική Αεροπορία την περίοδο 1987-1990 στο πλαίσιο του προγράμματος Peace Onyx I.

Συνολικά παραδόθηκαν 43 αεροσκάφη F-16C/D Block30 εκ των οποίων σήμερα επιχειρούν μόλις 37. Από τα αεροσκάφη αυτά, δύο υποβλήθηκαν στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού CCIP στις ΗΠΑ, χωρίς όμως οι εργασίες του προγράμματος να πραγματοποιηθούν και στα υπόλοιπα 35 αεροσκάφη.

Τα περισσότερα από τα F-16 Block30 πρόκειται σύντομα να ολοκληρώσουν το όριο της επιχειρησιακής τους ζωής δηλ. 8.000 ώρες πτήσεων και κανονικά θα έπρεπε να αποσυρθούν.

Η απόφαση της Τουρκικής Αεροπορίας για τον εκσυγχρονισμό των 25 F-16 Block30 αποσκοπεί στην κάλυψη του κενού που θα δημιουργηθεί από την απόσυρση των 47 F-4E/2020 Terminator τα επόμενα χρόνια, την καθυστερημένη παράδοση των F-35A και τις εκτιμώμενες καθυστερήσεις στην ανάπτυξη του νέου τουρκικού μαχητικού του προγράμματος TF-X.

Για το λόγο αυτό, τα 25 F-16 Block30 από τα 37 διαθέσιμα αεροσκάφη θα χρειαστεί να υποβληθούν σε εργασίες συντήρησης και δομικής αναβάθμισης, οι οποίες θα πραγματοποιηθούν στις εγκαταστάσεις της ΤΑΙ και στο εργοστάσιο συντήρησης της Τουρκικής Αεροπορίας.

Η Τουρκική Αεροπορία διαθέτει σήμερα 14/16 F-16C/D Block50+ Adv., 61/10 F-16C/D Block50 και 85/13 F-16C/D Block40 τα οποία έχουν υποστεί εκσυγχρονισμό (πρόγραμμα CCIP), 28/9 F-16C/D Block30, και τα εκσυγχρονισμένα 47 F-4E/2020 Terminator, τα οποία όμως αντιμετωπίζουν προβλήματα διαθεσιμότητας λόγω των ισραηλινών υποσυστημάτων με τα οποία έχουν εξοπλιστεί και τις ψυχρές σχέσεις των δύο χωρών από το 2010.

Αυτή την περίοδο η επιχειρησιακή οροφή της Τουρκικής Αεροπορίας φτάνει τα 283 μαχητικά και βομβαρδιστικά και όπως δηλώσει η ηγεσία της στόχος είναι να διατηρηθεί αυτό το επίπεδο αν όχι να αυξηθεί και να φτάσει τα 300 αεροσκάφη.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις το 2023 η Τουρκία θα διαθέτει 30 F-16C/D Block50+ Adv., 71 F-16C/D Block50 και 98 F-16C/D Block40, 25 εκσυγχρονισμένα F-16C/D Block30 και έξι F-35A τα οποία μόλις θα έχουν ενταχτεί στη δύναμη της, ενώ τα 47 F-4E/2020 προβλέπεται να έχουν αποσυρθεί μέχρι τότε.

Ουσιαστικά σε οκτώ χρόνια η Τουρκική Αεροπορία, χωρίς πιθανές απώλειες λόγω ατυχημάτων ή πολεμικών συγκρούσεων, θα διαθέτει 230 μαχητικά και αεροσκάφη κρούσης και φυσικά θα προσδοκά την σταδιακή ένταξη σε υπηρεσία εάν και εφόσον αυτό επιτευχτεί του νέου τουρκικού μαχητικού που θα αντικαταστήσει τα F-16C/D Block30 σε πρώτη φάση.

Εκτιμάται ότι η απόφαση για τον εκσυγχρονισμό των 25 F-16C/D Block30 οφείλεται στην ολοένα και αυξανόμενη συνειδητοποίηση εκ μέρους των Τούρκων των δυσκολιών που θα αντιμετωπίσουν στην σχεδίαση ανάπτυξη και κατασκευή του νέου τουρκικού μαχητικού.

Ήδη Τούρκοι αξιωματούχοι συμφωνούν και εκφράζουν δημόσια την άποψη τους ότι το εγχείρημα είναι δύσκολο και επιφυλάσσει πολλές δυσκολίες, οι οποίες θα μπορούσαν να ανατρέψουν τις εκτιμήσεις για την χρονική διάρκεια του προγράμματος.

Αναμφίβολα χωρίς μια νέα παραγγελία για αεροσκάφη F-16C/D και με τον Τουρκικό αμυντικό προϋπολογισμό δεσμευμένο σε δύο πολυέξοδα προγράμματα την αγορά 80-100 F-35A και την ανάπτυξη του μαχητικού του προγράμματος TF-X, η Τουρκική Αεροπορία δεν έχει πολλά περιθώρια χρηματοδότησης νέων συμπληρωματικών αγορών μαχητικών και περιορίζεται στον προληπτικό εκσυγχρονισμό των 25 F-16C/D Block30.

Από την άλλη πλευρά οι συνεχόμενες υποτιμήσεις της Τουρκικής Λίρας δυσκολεύουν την προσπάθεια της Τουρκικής κυβέρνησης να χρηματοδοτήσει την αγορά από το εξωτερικό νέων οπλικών συστημάτων, αφού το κόστος έχει διογκωθεί.

Στην πραγματικότητα η Τουρκική Αεροπορία έχει επιλέξει να επενδύσει το σύνολο των προσπαθειών της στην ανάπτυξη του μαχητικού του προγράμματος TF-X για την μελλοντική κάλυψη των αναγκών της σε μαχητικά, αφού τις αποστολές κρούσεις θα τις αναλάβουν τα 80-100 F-35A εάν τελικά αποκτηθεί ο αρχικός αριθμός των αεροσκαφών που η Τουρκία είχε δεσμευτεί.

Εάν για κάποιο λόγο το πρόγραμμα TF-X αποτύχει, τότε το 2023 η Τουρκική Αεροπορία θα διαθέτει ένα σημαντικά μειωμένο στόλο μαχητικών, αφού τα 98 F-16C/D Block40 παραδόθηκαν την περίοδο 1990-1995 και την εποχή εκείνη θα συμπληρώνουν 33 χρόνια σε υπηρεσία, ενώ η αιχμή του δόρατος θα είναι τα 30 F-16C/D Block50+ Adv. τα 71 F-16C/D Block50 και όσο F-35A θα έχουν καταφέρει να ενταχτούν επιχειρησιακά στην νέα μονάδα που αυτό τον καιρό σχηματίζεται.

Συγγραφέας: Γιώργος Τσιμπούκης

Στρατηγικός Αναλυτής με μεγάλη εμπειρία στην ανάλυση αμυντικών συστημάτων και θεμάτων ασφάλειας. Αναλυτής – Συντάκτης σε εξειδικευμένα περιοδικά Άμυνας και Ασφαλείας.