Παράκαμψη Βοσπόρου: Η Θράκη αναδεικνύεται σε σταθερή βάση ανάπτυξης των συνδυασμένων μεταφορών!

Έχουμε , επανειλημμένως , τονίσει ότι η Θράκη ΔΕΝ κινδυνεύει παρά μόνον από την αδιαφορία, την διαπλοκή και τους επαΐοντες δοκησίσοφους του εθνοσωτήριου life-style!

Σε αυτό συνηγορούν και οι τελευταίες ειδήσεις που αναφέρουν ότι τον Αλέξη Τσίπρα αναμένουν στη Βουλγαρία για να οριστικοποιηθεί η συμφωνία και το χρονοδιάγραμμα για τη σιδηροδρομική σύνδεση Αλεξανδρούπολης-Βάρνας. Σύμφωνα με πληροφορίες από το βουλγαρικό πρακτορείο ειδήσεων FOCUS, ο πρωθυπουργός θα μεταβεί στη γειτονική χώρα για την οριστικοποίηση της συμφωνίας, πριν την διεθνή έκθεση στη Θεσσαλονίκη.

Ουσιαστικά, πρόκειται για το φιλόδοξο σχέδιο της μελέτης και κατασκευής του μεγαλύτερου σιδηροδρομικού εγχειρήματος της Ευρώπης, της Σιδηροδρομικής Εγνατίας, που επανέρχεται στη δημόσια συζήτηση εδώ και περίπου έναν αιώνα, και το οποίο θέλει να βάλει στη γραμμή της εκκίνησης η κυβέρνηση.

Το υψηλό κόστος, που ανέρχεται στα 10 δισ. ευρώ, δεν αφήνει περιθώριο για χρηματοδότηση με εθνικούς πόρους, ενώ προσγειώνει και τον σχεδιασμό σε υλοποίηση «βήμα-βήμα» με ποικιλία στις χρηματοδοτικές πηγές.

Η σιδηροδρομική ένωση Αλεξανδρούπολης – Ηγουμενίτσας, δηλαδή μια Εγνατία σε «ράγες», θα δημιουργήσει ένα συνεχόμενο δίκτυο για τα logistics, που ανταποκρίνεται στη στρατηγική των συνδυασμένων μεταφορών, η οποία βρίσκεται διεθνώς στην πρώτη γραμμή,  καθώς θα περνά από 4 λιμάνια, 6 αεροδρόμια και τουλάχιστον 4 εμπορευματικά κέντρα.  Σχεδιασμός.

Ενα σημαντικό πρώτο βήμα αναμένεται να γίνει με την υπογραφή του Μνημονίου Συνεργασίας ανάμεσα σε Ελλάδα – Βουλγαρία. Αφορά τον σιδηροδρομικό διάδρομο Θεσσαλονίκης – Αλεξανδρούπολης – Μπουργκάς – Βάρνας – Ρούσεφ, την επονομαζόμενη Παράκαμψη Βοσπόρου, ως διασυνοριακό έργο με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και ιδιωτικά κεφάλαια. Στον ελληνικό βραχίονα του σχεδίου έχουν ενταχθεί τρία logistics centers σε Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη, ενώ δεν περιλαμβάνεται αναβάθμιση λιμένων.

Η συμφωνία σιδηροδρομικής διασύνδεσης Αλεξανδρούπολης – Βάρνας, που πρόκειται να υπογραφεί κατά τη σχεδιαζόμενη επίσκεψη του κ. Αλέξη Τσίπρα στη Βουλγαρία, αποτελεί, σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, ένα σημαντικό βήμα περιφερειακής συνεργασίας με πολλαπλασιαστική γεωπολιτική και οικονομική διάσταση. Ειδικότερα, με τη συμφωνία αυτή θα συνδεθούν σιδηροδρομικά επί της ουσίας τέσσερα λιμάνια, καθώς ο άξονας σιδηροδρομικής σύνδεσης αφορά και τα λιμάνια της Καβάλας και του Μπουργκάς.

Η ιδιαίτερη σημασία της έγκειται στο γεγονός ότι παρακάμπτεται η Τουρκία στην εμπορική διασύνδεση και μεταφορά προϊόντων και εμπορευμάτων ανάμεσα στο Αιγαίο και τη Μαύρη Θάλασσα, μεταφορά, η οποία αυτή τη στιγμή γίνεται σχεδόν αποκλειστικά μέσω των στενών του Βοσπόρου.

Η λειτουργία μιας σταθερής εναλλακτικής διαδρομής αυξάνει τη γεωπολιτική αξία της ευρύτερης περιοχής και των συμβαλλόμενων μερών.

Παράλληλα, οι ίδιες πηγές υπογραμμίζουν ότι ακόμη και με όρους εμπορικούς και οικονομικούς, δεδομένου του φόρτου διελεύσεων στα στενά του Βοσπόρου, που σημαίνουν πολύωρες, ακόμη και ολιγοήμερες καθυστερήσεις στη διέλευση πλοίων με εμπορεύματα, η λειτουργία της σιδηροδρομικής σύνδεσης Αλεξανδρούπολης – Βάρνας θα αποτελέσει συμφέρουσα εναλλακτική.

Κυβερνητικές πηγές αναφέρουν ότι τα πάντα είναι έτοιμα για την υπογραφή της συμφωνίας και οι τελευταίες λεπτομέρειες συζητήθηκαν σε συνάντηση που είχε τον προηγούμενο μήνα στη Θεσσαλονίκη ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης με τον Βούλγαρο ομόλογό του Ιβαΐλο Μοσκόφσκι.

Συγγραφέας: Νίκος Αρβανίτης

Νίκος Αρβανίτης

Ο Νίκος Αρβανίτης είναι διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι, παρακολουθεί τις εξελίξεις στη Ν.Α. Ευρώπη από το 1991. Διαχειριστής του KomotiniPress.

Αν σας άρεσε το άρθρο και θέλετε να στηρίξετε τον συγγραφέα μπορείτε να κάνετε μια δωρεά.