Συνέδριο FUEN στην Κομοτηνή: Μια χρήσιμη πρόκληση…

Διαβάζοντας το σχετικό επίσημο δελτίο τύπου για την «τελική φάση» των προετοιμασιών του συνεδρίου της FUEN στην Κομοτηνή και ξεφυλλίζοντας δημοσιεύματα του αθηναϊκού τύπου ανέτρεξα σε ένα παλαιότερο κείμενο του KomotiniPress ενώ άρχισα να ξεσκονίζω και τα ξεθωριασμένα πανεπιστημιακά μου συγγράμματα..

Εκεί κάπου στη δεκαετία του 1990 μαθαίναμε στα αμφιθέατρα και τις διαλέξεις ότι «η Ελληνική Πολιτεία, από πλευράς της, πέραν του αυτονόητου πλήρους και έμπρακτου σεβασμού των ειδικότερων προβλέψεων της συνθήκης της Λωζάννης και του διεθνούς δικαίου γενικότερα, αλλά και των θρησκευτικών πεποιθήσεων και πολιτιστικών καταβολών και των τριών συνιστωσών της Μουσουλμανικής μειονότητας, αντιμετωπίζει τα μέλη της μειονότητας ως Έλληνες πολίτες που απολαμβάνουν πλήρους ισονομίας και ισοπολιτείας. Αφουγκραζόμενη τις επιθυμίες και τις ανησυχίες τους, διαβουλευόμενη μαζί τους, σχεδιάζει και εφαρμόζει μία συνεπή και συνεκτική πολιτική για την καλύτερη δυνατή αντιμετώπιση των αναγκών τους σε όλους τους τομείς.»

Έκτοτε, ο κάθε «μάχιμος διεθνολόγος» υποστήριζε συχνά την άποψη ότι οι απόπειρες για «γκετοποίηση» της μειονότητας και ισοπέδωση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της κάθε συνιστώσας, από όπου και αν προέρχονται, αντιστρατεύονται το διεθνές δίκαιο και καταλήγουν ουσιαστικά σε παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των μελών της μειονότητας.

Η Ελλάδα , φιλοξενεί το Συνέδριο της FUEN , οι διοργανωτές του οποίου διέπραξαν ορισμένα ατοπήματα τα οποία σίγουρα δεν συνάδουν του κύρους και της εμβέλειας της συγκεκριμένης οργάνωσης και δημιούργησαν σειρά αρνητικών δημοσιευμάτων στον ελληνικό τύπο.

Ας μην ξεχνάμε ότι η FUEΝ έχει αποκτήσει σημαντική επιρροή στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο (Κογκρέσο Κοινοτήτων και Περιφερειών και το Ευρωπαϊκό Συνέδριο Κοινοτήτων και Περιφερειών) και στην Ευρωπαϊκή Ένωση (μέσω της Επιτροπής των Περιφερειών) και να συμβάλει στην αύξηση της εθνοτικοποίησης της ευρωπαϊκής περιφερειακής πολιτικής.

Η FUEΝ παρουσιάστηκε ως μια Μη Κυβερνητική Οργάνωση και το 1989 πέτυχε να έχει συμβουλευτικό στάτους στο Συμβούλιο της Ευρώπης καθώς και το 1995 στα Ηνωμένα Έθνη. Εκπροσωπείται επίσης στις διασκέψεις του Οργανισμού για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη που ασχολείται με ζητήματα μειονοτήτων.

Ήδη από το 1967 η FUEΝ είχε θέσει τα «Κύρια Θεμέλια για ένα Ευρωπαϊκό Δίκαιο των Εθνοτικών Ομάδων», τα οποία συνέβαλαν στη «Σύμβαση του 1992 για τα Θεμελιώδη Δικαιώματα των Eυρωπαϊκών Εθνοτικών Ομάδων» και που με τη σειρά τους εκφράστηκαν στις δραστηριότητες του ΟΑΣΕ, των Ηνωμένων Εθνών, του Συμβουλίου της Ευρώπης και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Στη «Σύμβαση» αυτή αρκετά εκατομμύρια Τούρκων, Κούρδων ή Ιταλών κατηγοριοποιήθηκαν ως «Εργάτες Μετανάστες», οι επονομαζόμενοι «Αιτούμενοι Ασύλου» (σημ: αυτό έγινε με συγκεκριμένο στόχο ώστε να μην τύχουν της ίδιας νομικής μεταχείρισης με τις υπόλοιπες «εθνοτικές ομάδες». Όσον αφορά στις υπόλοιπες ομάδες ανά την Ευρώπη η FUEΝ απαιτεί το «Δικαίωμα στην Αυτονομία» και προ παντός «το δικαίωμα των αυτόνομων νομικών συστημάτων στο μέτρο του δυνατού με τη μορφή της εδαφικής αυτονομίας».

Στη θέση των περιορισμών που εκπορεύονται από την εθνική κυριαρχία των Κρατών-Εθνών, η FUEΝ αντιπαραβάλλει ειδικά προνόμια σε διασυνοριακές δραστηριότητες «αυτόνομων οντοτήτων».

Έτσι, οι εθνοτικές ομάδες που έχουν τις δικές τους περιοχές πρέπει να έχουν απρόσκοπτη πρόσβαση στον δικό τους «Λαό» σε γειτονικά κράτη, έτσι ώστε να μπορούν να «προωθήσουν και να ενδυναμώσουν τα εθνοτικά και εθνικά κοινά χαρακτηριστικά τους».

Αποτελεί,λοιπόν, χρυσή ευκαιρία για την Ελληνική Διπλωματία να παρέμβει παρουσιάζοντας όσα η επίσημη Ελληνική Εξωτερική Πολιτική πρεσβεύει σε θέματα σύγχρονης μειονοτικής πολιτικής ενώ έχει καθήκον και Εθνικό Χρέος να αποτρέψει τον κίνδυνο να αποτελέσει η συγκεκριμένη εκδήλωση τόπο σύγκρουσης παντοδαπών ακραίων στοιχείων.

Επίσης οι εκπρόσωποι των συνιστωσών της μειονότητας Ρομά και Πομάκων πρέπει να απαιτήσουν τη συμμετοχή τους και την παρέμβασή τους στις εργασίες του Συνεδρίου προκειμένου να εκθέσουν σε ένα διεθνές κοινό τη δική τους εμπειρία προκειμένου αυτή να γίνει κτήμα και ενός ευρυτέρου ακροατηρίου.

Η πολιτική ηγεσία της περιοχής καλείται να λάβει σοβαρή και υπεύθυνη στάση ενώ ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΕΥΘΥΝΗ έχει η σημερινή διοίκηση του Δήμου Κομοτηνής για την επικοινωνιακή διαχείριση της «σύμπτωσης» των συνοδευτικών εκδηλώσεων των Ελευθερίων 2015 και του Συνεδρίου FUEN.

Αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον ενδεχόμενη τοποθέτηση της Επικεφαλής της Μείζονος Αντιπολίτευσης κας Φελίνας Καζάκου καθώς η ίδια είχε δείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την ταυτότητα και την εικόνα της Κομοτηνής όπως άλλωστε και η Ομάδα Πολιτών του ΣΠΑΡΤΑΚΟΥ στα πλαίσια της οποίας έχει αρκετές φορές αναδειχθεί το ζήτημα των πιέσεων που δέχονται οι Πομάκοι και οι Ρομά από μηχανισμούς ανθελληνικών κύκλων.

Στο βαθμό που τίποτα από τα παραπάνω δεν συμβεί μπορεί πάλι να μας σώσει το ΕΘΝΟΣΩΤΗΡΙΟ ΛΑΪΦ-ΣΤΑΪΛ της Κομοτηνής…

 

Συγγραφέας: Νίκος Αρβανίτης

Νίκος Αρβανίτης

Ο Νίκος Αρβανίτης είναι διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι, παρακολουθεί τις εξελίξεις στη Ν.Α. Ευρώπη από το 1991. Διαχειριστής του KomotiniPress.

Αν σας άρεσε το άρθρο και θέλετε να στηρίξετε τον συγγραφέα μπορείτε να κάνετε μια δωρεά.