In SocialMedia Res: Ένα βιβλίο για την «μεταδημοσκόπηση» στην εποχή της «μεταπολιτικής»

Παρατηρώντας την  ανατροπή του πολιτικού σκηνικού στην Ελλάδα, είχαμε επισημάνει εγκαίρως την εμφάνιση του «μεταδημοκρατικού φαινομένου» που σηματοδότησε το κλείσιμο του ιστορικού κύκλου της Μεταπολίτευσης.

Επιδιώκοντας την κατανόηση της εκλογικής επιτυχίας που είχαν σημειώσει στην Ελλάδα νεοπαγείς κομματικοί σχηματισμοί και συνασπισμοί πολιτικών οργανώσεων και ομάδων πίεσης που κινούνται σε ακραίους χώρους αριστεράς και δεξιάς πολιτικής δράσης και σκέψης  θα μπορούσαν  να ερμηνευθούν καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι πρέπει να κατανοήσουμε την ανάγκη μιας μάζας πολιτών-ψηφοφόρων θυμάτων της κρίσης να αποκτήσουν μία συλλογική ταυτότητα, να εξελιχθούν σε μία συλλογικότητα πέρα από τις διαχωριστικές γραμμές των καθιερωμένων πολιτικών ιδεολογιών και αιρετικών ιδεολογημάτων του παρελθόντος.

Αυτή η φάση της μεταπολιτικής συμπεριφοράς δεν αποτελεί κατ’ανάγκη και ένδειξη δημοκρατικής ωρίμανσης αφού βασίζεται σε μηχανισμούς ταύτισης και κατασκευής μιας «αντιδραστικής ταυτότητας» που ναι μεν οδηγούν σε μια εκτόνωση θυμού και διαμαρτυρίας αλλά ταυτόχρονα ευνοούν την ανάπτυξη μηχανισμών και ομάδων πίεσης με ανεξέλεγκτη δράση και με πρόσχημα το καλό του έθνους, την αποκατάσταση της δικαιοσύνης, την ασφάλεια των πολιτών, κοκ.

Το βασικό ερώτημα που παραμένει είναι κατά πόσον η νέα συλλογική οντότητα διαμαρτυρίας που γεννάται θα οδηγήσει σε «εξέγερση» και «ρήξη» ή θα παραμείνει μια περιστασιακή διέγερση των ανακλαστικών των λαικών και μεσαίων στρωμάτων που οδηγούνται σε εξαθλίωση.

Η μεταπολιτική οδήγησε στην ανάγκη της δημιουργίας κι ενός νέου εργαλείου προβλέψεων, αναδεικνύοντας ως επιτακτική την ανάγκη της «μεταδημοσκόπησης», της μεθόδου εκείνης δηλαδή που  συνδυάζει την ανάλυση των δημοσκοπήσεων τόσο σε σχέση με άλλες δημοσκοπήσεις όσο και με την συμπεριφορά του κοινού σε άλλα μέσα.

Χαρακτηριστικό είναι το πρόσφατο παράδειγμα των Αμερικανικών Εκλογών όπου Έλληνες αναλυτές κατέληξαν ήδη από τον Αύγουστο ότι η δημοσκόπηση των LA Times\University of Southern California συσχετίζεται άριστα με τα αποτελέσματα της συναισθηματικής ανάλυσης των tweets, κατά την οποία γίνεται επεξεργασία των tweets ως προς τις συναισθηματικές διακυμάνσεις  των χρηστών  (θετικά, αρνητικά και ουδέτερα) για το αντικείμενό τους.

Η τεχνολογική εξέλιξη του διαδικτύου καθιστά παρωχημένες τις παραδοσιακές μορφές της αποδελτίωσης για τη μελέτη των ποσοτικών και ποιοτικών δεδομένων. Η καταγραφή και η ανάλυση των τάσεων του διαδικτύου απαιτεί πλέον προηγμένης τεχνολογίας λογισμικά διαδικτυακής παρακολούθησης,  προκειμένου να δημιουργηθεί ένα εργαλείο καταγραφής και ανάγνωσης της σύγχρονης ψηφιακής πραγματικότητας.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τείνουν να είναι ένα «ισχυρό όπλο» ή ένα «ισχυρό αναισθητικό», καθώς είναι δυσδιάκριτα τα όρια της πληροφόρησης και της παραπληροφόρησης.

Στην ελληνική βιβλιογραφία έκανε την εμφάνισή του προσφάτως  το  In Social Media Res η  καινοτομία του οποίου έγκειται στο ότι οι συγγραφείς με τις αναλύσεις τους προσπαθούν να αποστασιοποιήσουν τον αναγνώστη από την είδηση και να τον προτρέψουν να προσεγγίσει με ακρίβεια τις τάσεις που διαμορφώνονται σε μια δεδομένη στιγμή της επικαιρότητας.

Οι διεθνολόγοι Νίκος Αρβανίτης και Γιώργος Πρωτόπαπας με παράλληλη επιστημονική κι επαγγελματική  δημιούργησαν με κοινό  παρονομαστή την αντικειμενική δημοσιογραφία δεδομένων, μια αποστασιοποιημένη από συναίσθημα αλλά όχι απονευρωμένη καταγραφή των γεγονότων με στόχο την αναζήτηση της αλήθειας και την παρουσίασή της στον απαιτητικό αναγνώστη.

Διαβάστε το βιβλίο ΕΔΩ

 

Νίκος Αρβανίτης