Η επίθεση του Τουρκικού ΥΠΕΞ είχε στόχο την Πρόεδρο της Δημοκρατίας

Το πρωί της Πέμπτης το Τουρκικό ΥΠΕΞ σε ανακοίνωση επιτέθηκε με «σκληρή γλώσσα» τόσο στον Έλληνα Υπουργό Εξωτερικών, Νίκο Δένδια, όσο και στην Ελλάδα αναφέροντας ότι «η χώρα που υποστηρίζει ότι είναι λίκνο του πολιτισμού να σέβεται όσους έχουν διαφορετική θρησκεία και πολιτισμό»

Αμέσως μετά ήρθε η απάντηση του Ελληνικού Υπουργείου Εξωτερικών το οποίο αποτυπώνοντας αλήθεια σε σχέση με όσα υποστήριξε το ΥΠΕΞ της Τουρκίας στην ανακοίνωση του, ανέφερε «αυτοί που καταδικάστηκαν από τη διεθνή κοινότητα για εργαλειοποίηση του ανθρώπινου πόνου (…) δεν δικαιούνται να παραδίδουν μαθήματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων»

Και ακριβώς εκεί άλλαξε η ειδησιογραφία της ημέρας με την Τουρκία να πετυχαίνει τον σκοπό της. Όσο τα δύο Υπουργεία Εξωτερικών Ελλάδας και Τουρκίας αντάλλασσαν ανακοινώσεις, η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, ξεκινούσε την τριήμερη περιοδεία της στην Θράκη. Η επίσκεψη αυτή της Προέδρου είναι πάρα πολύ σημαντική όχι για τα όσα συμβαίνουν στα σύνορα με την Τουρκία, αλλά για δύο άλλους πολύ σοβαρούς λόγους.

Πρώτον, για πρώτη φορά Πρόεδρος της Δημοκρατίας επισκέπτεται την ορεινή Ξάνθη (Πομακοχώρια), και δεύτερον, η κ. Σακελλαροπούλου βρέθηκε στο χωριό Γλαύκη και στο Γυμνάσιο-Λύκειο του χωριού. Το τελευταίο είναι και αυτό που προκάλεσε την κίνηση του Τουρκικού Υπουργείου Εξωτερικών, σε συνεννόηση με το Τουρκικό Προξενείο στην Κομοτηνή, ώστε να αλλάξει η ατζέντα της ημέρας.

Το χωριό Γλαύκη είναι πλήρως «ανεξάρτητο» από τους εκβιασμούς του Τουρκικού Προξενείου και του παράτυπου Μουφτή Ξάνθης, ενώ έχει το μοντέλο εκπαίδευσης (γυμνάσιο-λύκειο) το οποίο βγάζει Ελληνόπουλα. Να σημειωθεί εδώ ότι το τελευταίο διάστημα η Άγκυρα μαζί με τους ανθρώπους της στην Θράκη, πιέζουν για δίγλωσσα νηπιαγωγεία τα οποία θα οδηγήσουν σε μια εκπαίδευση τέτοια που θα φτάνει μέχρι το Λύκειο δημιουργώντας νέους Έλληνες μουσουλμάνους με Τουρκική συνείδηση. Επίσης στο ίδιο χωριό είχαν συμβεί τα γνωστά γεγονότα όπου ο παράτυπος μουφτής Ξάνθης, και ο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Χ.Ζεϊμπέκ έδιωξαν τον νόμιμο μουφτή σε κηδεία Έλληνα στρατιώτη.

Για το δημόσιο σχολείο, η κ. Σακελλαροπούλου είπε ότι είναι το ζωντανό κύτταρο της ελληνικής κοινωνίας. «Χρειάζεται προφανώς να αναβαθμιστεί με εξειδικευμένο διδακτικό προσωπικό και να εμπλουτιστούν οι υποδομές του, ώστε να έχουν οι μαθητές, ειδικά των απομακρυσμένων περιοχών, ίσες ευκαιρίες στη μόρφωση και την προκοπή», επισήμανε.

Σχόλιο: Τα Δημόσια σχολεία και ο φορολογικός έλεγχος όλων των Τζαμιών στην Θράκη, είναι που θα εκδιώξει μια για πάντα την Τουρκία από την περιοχή

Η επίσκεψη αυτή της κυρίας Σακελλαροπούλου, η οποία έγινε υπό την πλήρη οργάνωση του Υπουργείου Εξωτερικών, ήταν ένα σαφές μήνυμα όχι προς την Τουρκία, αλλά προς τους μουσουλμάνους της περιοχής ότι η Ελληνική Πολιτεία αποφάσισε για τέταρτη καταλυτική φορά να είναι δίπλα τους. Οι τρεις προηγούμενες που η Ελλάδα προστάτεψε τους μουσουλμάνους της Θράκης δίνοντας τους Ισονομία και Ισοπολιτεία ήταν την περίοδο του Ελευθερίου Βενιζέλου, του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη και του Θεόδωρου Πάγκαλου. Η δήλωση της ίδιας της Προέδρου που μίλησε από την Γλαύκη για Ισονομία και Ισοπολιτεία είναι τρομακτικά σημαντική για τους κατοίκους της περιοχής, που το επόμενο διάστημα, και όπως φαίνεται, θα δούνε την πολιτεία περισσότερο δίπλα της, και απέναντι στους εκβιαστές των κατοίκων.

Τα κενά επικοινωνίας της Ελληνικής Πολιτείας

Αν δεν υπήρχε η ανακοίνωση του Τουρκικού ΥΠΕΞ σήμερα, η Ελληνική ειδησιογραφία θα αναφερόταν κυρίως σε αυτή την επίσκεψη. Όμως η ανακοίνωση του Τουρκικού ΥΠΕΞ ξεσήκωσε και τα αντανακλαστικά, και απόλυτα λογικό, των Ελλήνων τα οποία αποτυπώθηκαν στο διαδίκτυο.

Το Υπουργείο Εξωτερικών δεν προέβλεψε αυτή την αλλαγή ατζέντας την Πέμπτη, και δεν φρόντισε να δημιουργηθεί ένα «πακέτο πληροφορίας» ώστε ο Έλληνας πολίτης να μάθει τι ακριβώς σημαίνει για τους Έλληνες μουσουλμάνους της Κατερίνας Σακελλαροπούλου στην περιοχή. Αυτό είχε σαν συνέπεια να κυκλοφορούν οι λάθος πληροφορίες και εκτιμήσεις.

Έτσι αντί όλοι οι Έλληνες να χειροκροτήσουν όχι μόνο την επίσκεψη της Προέδρου στην Γλαύκη αλλά και την δήλωση της για Ισονομία και Ισοπολιτεία, αντέδρασαν νομίζοντας ότι η Πρόεδρος έκανε κάποια επίσκεψη σε κάποιο camp προσφύγων.

Χαρακτηριστικό είναι και αυτό που αναφέρθηκε για την Σαρία μέσα σε όλα. Η Σαρία στην Θράκη είναι μια κατάκτηση των Ελλήνων μουσουλμάνων στην περιοχή. Δεν έχει καμία σχέση με την Σαρία που βλέπουμε σε Ισλαμικές χώρες. Αυτό το μοντέλο Σαρίας είναι που δεν μπορεί να ελέγξει το Τουρκικό Προξενείο και η Άγκυρα και μέσα από μηχανισμούς, ακόμα και βουλευτών, ζητάει την κατάργηση της.

Για όσα ακούγονται κατά καιρούς για την Σαρία, και εδώ ευθύνη έχουν οι χρήστες οι οποίοι πλέον μπορούν να ενημερωθούν, την απάντηση την είχε δώσει ο Δικηγόρος Στέργιος Γιαλάογλου σε άρθρο του στο «Viadiplomacy» με τίτλο «Σαρία και Μειονότητα μετά την απόφαση του ΕΔΑΔ» ανέφερε (και σας διαβαστεί με προσοχή:

 Η Ελλάδα επί σχεδόν 100 χρόνια παρείχε σε όλα τα μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης το προνόμιο της ειδικής δωσιδικίας για τις οικογενειακές και κληρονομικές διαφορές σύμφωνα με τον ιερό μουσουλμανικό νόμο (σαρία) υπαγόμενη στην αρμοδιότητα του ιεροδίκη Μουφτή. Για όλους όσους διαβιούμε μόνιμα στην Θράκη, η εφαρμογή της σαρία όχι με τα χαρακτηριστικά του ισλαμικού νόμου σε αυστηρά θεοκρατικά καθεστώτα, αλλά ως ένα σχετικά χαλαρό και βραδέως εξελισσόμενο πλαίσιο κανόνων θρησκευτικής πίστης, λειτούργησε κατά τρόπο σχετικά υποδειγματικό, καθώς οι δύο θρησκείες συμβίωναν αρμονικά, η δε μουσουλμανική μειονότητα που έχει μια μεγαλύτερη ευαισθησία στα θέματα της πίστης της ένιωθε μια δικαιωματική ανεξαρτησία στον τρόπο άσκησης των θρησκευτικών της καθηκόντων, που χωρίς υπερβολές ρύθμιζε και τις οικογενειακές και κληρονομικές σχέσεις της. Μόνη τροχοπέδη ήταν η εμμονή της ελληνικής πολιτείας στην απαξίωση του θεσμού του Μουφτή – Ιεροδίκη που καθιστούσε την νομολογιακή βελτίωση και εξέλιξη του δικαίου της σαρία, προβληματική.

Υπήρχαν όμως φωνές από παλιά που έκαναν λόγο για θέσπιση της συντρέχουσας παράλληλης αρμοδιότητας του κοινού αστικού δικαίου (θυμάμαι την σχετική τοποθέτηση του συναδέλφου δικηγόρου Ροδόπης και νυν βουλευτή Ιλχάν Αχμέτ σε ένα συνέδριο στον Δικηγορικό Σύλλογο της Αθήνας προ 4ετίας). Ετσι λοιπόν έσπευσε η ελληνική πολιτεία και καθιέρωσε το 2018, το δικαίωμα της επιλογής για τα μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας, πριν την έκδοση της απόφασης του Ευρωπαικού Δικαστηρίου. Εδώ λοιπόν ας σκύψουμε λίγο στο σκεπτικό της απόφασης:    

Συγκεκριμένα, το Δικαστήριο διαπίστωσε ότι η διαφορετική μεταχείριση που υπέστη η προσφεύγουσα ως μέλος της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης ως δικαιούχος διαθήκης που καταρτίστηκε βάσει του αστικού κώδικα από Έλληνα μουσουλμάνο διαθέτη, σε σύγκριση με δικαιούχο διαθήκης που καταρτίστηκε σύμφωνα με τον Αστικό Κώδικα από Έλληνα διαθέτη μη μουσουλμάνο, δεν ήταν αντικειμενικά και εύλογα αιτιολογημένη. Το δικαστήριο τόνισε, μεταξύ άλλων, το εξής πολύ σημαντικό που πρέπει να τύχει ιδιαίτερης ανάλυσης και προβληματισμού: Οτι η θρησκευτική ελευθερία δεν απαιτεί από τα συμβαλλόμενα κράτη να δημιουργήσουν ένα συγκεκριμένο νομικό πλαίσιο προκειμένου να παρασχεθεί στις θρησκευτικές κοινότητες,  ειδικό καθεστώς με συγκεκριμένα προνόμια. Δηλαδή το γεγονός ότι υφίσταται μια μειονότητα με συγκεκριμένα π.χ θρησκευτικά χαρακτηριστικά, δεν αποτελεί λόγο για να υποχρεωθεί ένα κράτος να θεσπίσει ιδιαίτερα προνόμια στα μέλη αυτής της μειονότητας, που να τα διαφοροποιεί από τους υπόλοιπους πολίτες που δεν ανήκουν σε αυτήν την μειονότητα.

Αν λοιπόν έχουμε ένα κράτος που είχε δημιουργήσει ένα τέτοιο καθεστώς, όπως η Ελλάδα με την σαρία,  έπρεπε να εξασφαλίσει ότι τα κριτήρια που θεσπίστηκαν για το δικαίωμα της μειονότητας σε αυτό, εφαρμόζονται με τρόπο που δεν περιλαμβάνει διακρίσεις σε σχέση με την μη μέλη αυτή της μειονότητας.

Επιπλέον, έκρινε ότι η άρνηση στα μέλη μιας θρησκευτικής μειονότητας του δικαιώματος να επιλέξουν και να ωφεληθούν κατ’ επιλογή από το κοινό δίκαιο δεν συνιστά μόνο διακριτική μεταχείριση, αλλά και παραβίαση ενός πρωταρχικής σημασίας δικαιώματος στον τομέα της προστασίας των μειονοτήτων, δηλαδή του δικαιώματος του ελεύθερου αυτοπροσδιορισμού. Εδώ λοιπόν είναι το κορυφαίο συμπέρασμα στην απόφαση.

Ότι το γεγονός ότι ένας μουσουλμάνος ως μέλος της συγκεκριμένης μειονότητας, στα πλαίσια της συγκεκριμένης συνταγματικά κατοχυρωμένης θρησκευτικής ελευθερίας, επιθυμεί να απολαύει ειδικά προνόμια που η δική του θρησκεία επιτάσσει και επιβάλλει, αυτό δεν σημαίνει ότι αφενός το κράτος πρέπει να περιορίζει το δικαίωμα του ίδιου του μουσουλμάνου να αυτοπροσδιορίζεται ελεύθερα εκτός των συγκεκριμένων θρησκευτικά επιβεβλημένων υποχρεώσεων και αφετέρου ότι το κυρίαρχο κράτος είναι υποχρεωμένο να απαγορεύει την ελευθερία αυτού του ατόμου να ακολουθήσει το κοινό δίκαιο που εφαρμόζεται σε όλους όσους δεν ανήκουν σε αυτή την μειονότητα.

Δηλαδή η Ελλάδα καταδικάστηκε όχι γιατί εφάρμοσε την σαρία, αλλά διότι δεν είχε θεσπίσει την δυνατότητα επιλογής στα μέλη της συγκεκριμένης μειονότητας να ακολουθήσουν το κοινό δίκαιο. Η Ελλάδα ήταν η μόνη χώρα στην Ευρώπη η οποία, μέχρι την εποχή που έγιναν τα συγκεκριμένα γεγονότα που αφορούσαν την υπό κρίση υπόθεση, εφάρμοζε το νόμο της Σαρία σε ένα τμήμα των πολιτών της χωρις να λαμβάνει υπόψη τις τυχόν διαφορετικές επιθυμίες τους. Θα πρέπει λοιπόν, να εστιάσουμε όχι τόσο στην (ορθή κατά την άποψη μου) παροχή του δικαιώματος της απόλαυσης του ειδικού προνομίου της σαρία για τους μουσουλμάνους της Θράκης, ύστερα από επιλογή των ίδιων των μουσουλμάνων της περιοχής, όπως θεσμοθετήθηκε με τον Ν.4511/2018. Και την θεωρώ ορθή γιατί σέβομαι την επιθυμία των μουσουλμάνων κατοίκων της περιοχής οι οποίοι στην συντριπτική πλειοψηφία τάσσονται υπέρ του δικαιώματος της σαρία και γιατί αξιολογώ ως θετική την συμβολή της εφαρμογής αυτού του ειδικού προνομίου στην ειρηνική συμβίωση των κατοίκων της περιοχής.

Απόδειξη της άποψης αυτής είναι ότι οι μουσουλμάνοι της Θράκης επιμένουν στην συντριπτική πλειοψηφία τους να τελούν μέχρι σήμερα γάμους υπό τον Μουφτή και να υπάγονται στην δική του δικαιοδοσία. Όμως μείζον θεωρώ ότι θα πρέπει πλέον όλοι μας και κυρίως οι μουσουλμάνοι της Θράκης να αντιληφθούμε ότι ακόμη και ο όρος μειονότητα συνιστά από μόνος του δυσμενή διάκριση και θα πρέπει να εργαστούμε όλοι για την απάλειψη – εξαφάνιση του.

Η Επίσκεψη στην Γλαύκη

Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας συνομίλησε με μαθητές και εκπαιδευτικούς, στους οποίους είπε ότι επισκέφθηκε το σχολείο τους προκειμένου να ενημερωθεί και σημείωσε: «Ξέρω ότι τα πράγματα δεν είναι ρόδινα. Πολλά νέα παιδιά εγκαταλείπουν το σχολείο, άντρες της περιοχής μεταναστεύουν για να βρουν δουλειές, οι γυναίκες επωμίζονται πολλά βάρη και δεν συμμετέχουν όσο θα έπρεπε στη δημόσια ζωή». Υπενθύμισε, δε, ότι η ίδια κατάγεται από τη Σταυρούπολη Ξάνθης και τόνισε πως «ο διαπολιτισμικός χαρακτήρας της Θράκης είναι πλούτος για την Ελλάδα».

«Δύο θρησκείες συνυπάρχουν ειρηνικά και εποικοδομητικά, με αλληλοσεβασμό και με αγάπη για την πατρίδα», συνέχισε και πρόσθεσε: «Χριστιανοί και Μουσουλμάνοι, άντρες και γυναίκες συνιστούν ένα μωσαϊκό πολιτισμού και παραδόσεων που πρέπει να αξιοποιηθεί για να μπορέσει η περιοχή της Ξάνθης και οι κάτοικοί της να βελτιώσουν τη ζωή τους. Για να μην αισθάνεται κανένας στη χώρα μας, σε όποια περιοχή της και αν ζει, όποια και να είναι η θρησκεία του, όποιο και να είναι το πιστεύω του, ότι υπάρχει διάκριση σε βάρος του».

Για το δημόσιο σχολείο, η κ. Σακελλαροπούλου είπε ότι είναι το ζωντανό κύτταρο της ελληνικής κοινωνίας. «Χρειάζεται προφανώς να αναβαθμιστεί με εξειδικευμένο διδακτικό προσωπικό και να εμπλουτιστούν οι υποδομές του, ώστε να έχουν οι μαθητές, ειδικά των απομακρυσμένων περιοχών, ίσες ευκαιρίες στη μόρφωση και την προκοπή», επισήμανε.

«Η πανδημία του κορωνοϊού ανέδειξε την αξία του ψηφιακού σχολείου, της εξ αποστάσεως διδασκαλίας και της ισότιμης πρόσβασης σε όλες τις μορφές της εκπαίδευσης. Ο ψηφιακός εκσυγχρονισμός δεν είναι μια πολυτέλεια για λίγους και η Πολιτεία οφείλει να μεριμνήσει για την ισότιμη συμμετοχή όλων στα αγαθά της τεχνολογίας», σημείωσε και ευχήθηκε «καλή επάνοδο στους μαθητές που επιστρέφουν στο σχολείο, στον φυσικό τους χώρο» και «καλή επιτυχία σε όσους από αυτούς θα συμμετάσχουν στις πανελλήνιες εξετάσεις».

«Πιστεύω», τόνισε η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, «ότι η ασφαλέστερη επένδυση είναι η επένδυση στη γνώση. Πρέπει τα σημερινά αγόρια και κορίτσια να μην σταματήσουν να κυνηγούν τα όνειρα τους και να έχουν την ευκαιρία να προκόψουν στον τόπο τους».

Υπογράμμισε, δε, ότι «οι προκλήσεις που έχουμε μπροστά μας ως χώρα είναι πολλές. Θέλω να σας διαβεβαιώσω εκ μέρους της Πολιτείας ότι σας ακούμε προσεκτικά, χωρίς να ξεχωρίζουμε κανέναν, και είμαστε δίπλα σας, γνωρίζοντας ότι η Θράκη πρέπει να στηριχτεί πολλαπλώς. Με σχέδιο, μεράκι και πολλή δουλειά, μπορούμε να χτίσουμε ένα καλύτερο αύριο».

Η κ. Σακελλαροπούλου έφτασε συνοδευόμενη από τον Υφυπουργό Εσωτερικών (Μακεδονίας και Θράκης) Θεόδωρο Καράογλου και η υποδοχή που της έγινε ήταν συγκινητική. Οι μαθητές χάρισαν στην Πρόεδρο της Δημοκρατίας μια ζωγραφιά του προσώπου της, ενώ το σχολείο της πρόσφερε παραδοσιακή μαντήλα και τοπικά προϊόντα.

Στην είσοδο του δημόσιου σχολικού συγκροτήματος, στο οποίο λειτουργούν Γυμνάσιο, Λύκειο και ΕΠΑΛ, με 256 μαθητές, την υποδέχθηκαν μαθήτριες με παραδοσιακές ενδυμασίες που της πρόσφεραν ανθοδέσμη. Μαζί και οι διευθυντές των τριών σχολείων, όπως επίσης οι Δήμαρχοι Ξάνθης Εμμανουήλ Τσέπελης και Μύκης Ρετβάν Ντελί Χουσεΐν.

Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας πρόσφερε συμβολικά στους μαθητές τρία laptop -ένα για κάθε σχολείο- συζήτησε μαζί τους και φωτογραφήθηκε. Ο δήμαρχος Μύκης εξέφρασε τη χαρά και την ικανοποίησή του γιατί η πρώτη πολίτης της χώρας επισκέφθηκε την περιοχή τους.

Συγγραφέας: Πέτρος Ούτσης

outsis petros

Εκδότης ViaDiplomacy.gr

Αν σας άρεσε το άρθρο και θέλετε να στηρίξετε τον συγγραφέα μπορείτε να κάνετε μια δωρεά.