Η Αυστραλία εξοπλίζεται από τις ΗΠΑ για τον ίδιο λόγο που το κάνει και η Ελλάδα

Αν κοιτάξουμε τον χάρτη η μόνη χώρα που μπορεί να απειλήσει ουσιαστικά την Αυστραλία είναι η Κίνα. Το Σύμφωνο Άμυνας και Τεχνολογίας που υπέγραψαν ΗΠΑ, Βρετανία και Αυστραλία και ονομάστηκε AUKUS, δημιουργήθηκε για να αντιμετωπίσει αυτή την απειλή. Ήταν γνωστό εδώ και χρόνια πως αυτές οι τρεις χώρες, μαζί με άλλους συμμάχους στην περιο΄χή, προετοιμαζόταν για μια συμμαχία που θα αποσκοπούσε στην αντιμετώπιση της Κινεζικής απειλής στην Θάλασσα, κάτω και πάνω από αυτή.

Στην  κοινή δήλωση των τριών ηγετών για την AUKUS, δινόταν μια περιγρα΄φή του Συμφώνου ΄όπως, «περαιτέρω τριμερή συνεργασία» που αρχικά θα «επικεντρωθεί σε κυβερνοεπιθέσεις, τεχνητή νοημοσύνη, κβαντικές τεχνολογίες και πρόσθετες υποθαλάσσιες δυνατότητες».

Δεν δόθηκαν περισσότερες πληροφορίες ειδικά στην αναφορά «πρόσθετες υποθαλάσσιες δυνατότητες», καθώς επίσης ούτε και για την «βαθύτερη ενσωμάτωση της επιστήμης, της τεχνολογίας, των βιομηχανικών βάσεων και των αλυσίδων εφοδιασμού που σχετίζονται με την ασφάλεια και την άμυνα»

Να σημειωθεί ότι Αυστραλία, ΗΠΑ και Βρετανία είναι ήδη μέλη της συμμαχίας ασφάλειας Five Eyes που μοιράζεται δεδομένα πληροφοριών (τα άλλα δύο μελη είναι ο Καναδάς και η Νέα Ζηλανδία), και με την κατασκευή των πυρηνικ΄ων υποβρυχίων θα δημιουργηθεί ένας διαλειτουργικός στόλος των τριών χωρών όπου θα λαμβάνει τα δεδομένα από την Five Eyes.

Από τον Διαλειτουργικό στόλο υποβρυχίων της AUKUS στον Διαλειτουργικό στόλο «κυνηγών» υποβρυχίων στην Ανατολική Μεσόγειο και το Αιγαίο

Το Σύμφωνο AUKUS και ο μεγαλύτερος ανθυποβρυχιακός στόλος που δημιουργείται στην Ανατολική Μεσόγειο, αυτός της Ελλάδας, έχουν τον ίδιο κοινό στόχο, να προστατέψουν δίκτυα καλωδιών, ενεργειακών έργων και μεταφορών δια θαλάσσης. Και στις δύο περιπτώσεις για να επιτευχθεί αυτό θα πρέπει να υπάρχει πρόσβαση στην Πληροφορία, τα Δεδομένα και την Τεχνολογία.

Σε μια συμβατική ματιά όσο αφορά τους νέους εξοπλισμούς της Ελλάδας, θα παρατηρήσουμε αεροσκάφη, πλοία, οχήματα και άλλα στρατιωτικά μέσα. Σε μια πιο λεπτομερή και με το βλέμμα στο μέλλον, θα δούμε ότι η χώρα εξοπλίζεται για να προστατέψει όχι μόνο σύνορα της, αλλά υποδομές, και κυρίως ενεργειακές.

Διαβάστε επίσης: Αγορά Φρεγατών: Ένα πλεονέκτημα της Lockheed Martin που δεν αγνοεί το Υπουργείο Άμυνας και Εξωτερικών

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στις 30 Μαρτίου 2021

Αγωγοί στην Ανατολική Μεσόγειο, καλώδια ηλεκτρικά που θα συνδέουν τα νησιά του Αιγαίου (μεταξύ τους και με την ηπερωτική Ελλάδα), οι Σταθμοί υγροποίησης φυσικού αερίου σε Ρεβυθούσα και Αλεξανδρούπολη, η Φυσική Αποθήκη της Καβάλας, τα ναυπηγεία αλλά και ο μεγάλος αριθμός των LNG Carrier που θα διασχίζουν την Μεσόγειο προς το Αιγαίο και την Αδριατική, θα είναι η κύρια αποστολή του νέου Πολεμικού Ναυτικού. Όσο αφορά το τελευταίο, υπάρχει μια διαβολικ΄ή σύμπτωση με τα Liberty και τα LNG Carrier. Τα Liberty άλλαξαν την ροή του Β.Π.Π μεταφέροντας υλικό από τις ΗΠΑ προς την Ευρώπη υπό την απειλή των Γερμανικών υποβρυχίων, ενώ ο τεράστιος στόλος των LNG Carrier, οποίος ανήκει σε Έλληνες εφοπλιστές, συμβάλλει στην Ενεργειακή Διαφοροποίηση της Ευρώπης και θα απειληθεί αντίστοιχα από Ρωσικά υποβρύχια.

Ο κίνδυνος λοιπόν προέρχεται κάτω από την Θάλασσα και έχει όνομα, Ρωσικά και Τουρκικά υποβρύχια. Το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικο δεν αγοράζει πλοία με γνώμονα μόνο τα «κελιά», αλλά μια πρόταση που θα του δώσει πρόσβαση σε Δεδομένα, Πληροφορίες, Τεχνολογία, και σε μια Διαλειτουργικότητα που θα εντάσσεται σε ένα Δίκτυο Συμμαχιών στην Ανατολική Μεσόγειο. Σε σχετικό μου άρθρο στις 7 Νοεμβρίου 2020 με τίτλο «Νέα Φρεγάτα: Η Ελλάδα αγοράζει όπλα που επιβάλλει η Γεωστρατηγική και τα Data» σημείωνα «Ένας κρίσιμος παράγοντας για την αγορά όπλων είναι να έχεις λεφτά, γιατί όπως έχω γράψει ξανά «έχεις λεφτά, βρίσκεις όπλα, έχεις όπλα, βρίσκεις λεφτά», και η Αμερικανική πρόταση δίνει την δυνατότητα στην Ελληνική πλευρά να βρει λεφτά. Και δεν εννοώ ότι τα λεφτά αυτά θα προκύψουν από την κατασκευή τριών φρεγατών όπως είχε αναφέρει ο Αμερικανός Πρέσβης στους εργαζόμενους στην Ελευσίνα, «θα χτίσετε νέα πλοία», αλλά στο που θα οδεύσει τις επόμενες δεκαετίες η ναυπήγηση πλοίων στην Ελλάδα. Σε προηγούμενο άρθρο μου με τίτλο  Ο Μητσοτάκης πάει κόντρα σε Ευρωπαίους για τα ναυπηγεία οι οποίοι δεν τα θέλουν σε Αμερικανικά χέρια ανέφερε , «στην Ευρώπη , και ειδικά στην Γερμανία, δεν βλέπουν θετικά την περίπτωση το σύνολο των Ελληνικών ναυπηγείων (Ελευσίνα, Σκαραμαγκά, Σύρος) να περάσουν σε Αμερικανικά συμφέροντα. Μια τέτοια εξέλιξη θα φέρει ένα διπλό χτύπημα στους Ευρωπαίους εφοπλιστές και τα συμφέροντα των εταιρειών. Από την μια ο τεράστιος στόλος που χτίζουν για την μεταφορά LNG οι Έλληνες εφοπλιστές, παραγκωνίζοντας τους Γερμανούς και τα οποία ξεπερνούν στο σύνολο τα 100, και από την άλλη, ο στόλος αυτός ο οποίος θα αναλάβει την μεταφορά του ΥΦΑ (υγροποιημένου αερίου) από την Αμερική στην Ευρώπη, να συντηρείται αποκλειστικά από Αμερικανικές εταιρείες στο ίδιο χώρο που δραστηριοποιούνται τα πλοία αυτά». Και κατέληγε το άρθρο «ένας επιπλέον προβληματισμός για τους Ευρωπαίους είναι ότι μια πιθανή αναβάθμιση των ναυπηγείων του Σκαραμαγκά με την απόκτηση τους από Αμερικανικά συμφέροντα, είναι πέρα από βέβαιο ότι θα φέρει ανταποδοτικά που μπορεί να φτάσουν μέχρι και την ναυπήγηση πολεμικών σκαφών.» Αυτή η αναφορά για την ναυπήγηση πολεμικών σκαφών αφορά πέραν των τριών για το Πολεμικό Ναυτικό.»

Στις 14 Ιούλιου ο Υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνης Γεωργιάδης είχε σημειώσει πως «το ΠΝ έχει ανάγκη από 12 νέες φρεγάτες τα επόμενα 20 χρόνια», κάτι που σημαίνει αυτόματα ότι η κατασκευή των φρεγατών στην Ελλάδα δεν θα είναι μόνο τρεις. Σε αυτό ακριβώς το σημείο να αναφέρω ότι στις 17 Φεβρουαρίου σε ένα άλλο άρθρο με τίτλο «Και μετά τις φρεγάτες;» ανέφερα «Υπάρχει φυσικά και η οικονομική διάσταση που αναφέρει η Lockheed Martin, από την οποία η κατασκευή των φρεγατών στην Ελλάδα δεν είναι το κρίσιμο. Είναι γνωστό ότι η κατασκευή κάποιων πολεμικών πλοίων δεν μπορεί να κρατήσει σε λειτουργία ένα ναυπηγείο. «Εκτός των θέσεων εργασίας που θα δημιουργηθούν από την κατασκευή των MMSC στην Ελλάδα, η χώρα θα επωφεληθεί από τις απαιτούμενες θέσεις εργασίας ιδιαίτερων προσόντων, που θα χρειασθούν για τη διατήρηση και συντήρηση των πλοίων τις ερχόμενες δεκαετίες. Καθώς το προσωπικό για συντήρηση αυξάνεται στο ΠΝ, η Ελλάδα μπορεί να υποστηρίξει το ΠΝ χωρών-συμμάχων, φέρνοντας ανάπτυξη στην οικονομία της για τα επόμενα χρόνια. Οι MMSC θα φέρουν θετικά μακροχρόνια οφέλη στην Ελληνική Οικονομία στον τομέα της Ναυπηγικής αλλά και στον ευρύτερο χώρο της αμυντικής βιομηχανίας» σημειώνει επίσης η εταιρεία. «Η Ελλάδα μπορεί να υποστηρίξει το ΠΝ χωρών». Αυτή η αναφορά των Αμερικανών είναι ίσως η πιο σημαντική, αφού αποκωδικοποιεί πως βλέπουν το Αιγαίο σε σχέση με την Μαύρη Θάλασσα, την Μεσόγειο και τον Περσικό Κόλπο. Αν και η ONEX έχει πιστοποιηθεί για την συντήρηση του 6ου Στόλου, φαίνεται πως οι Αμερικανοί είναι διατεθειμένοι να «σπρώξουν» (εκτός τα LNG πλοία) στα Ελληνικά ναυπηγεία τα πλοία και άλλων συμμάχων, του ΝΑΤΟ και των Αραβικών χωρών. Ορισμένοι πάνε ένα βήμα παραπάνω και θεωρούν πως μια πετυχημένη προμήθεια με το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, θα ανοίξει τον δρόμο για πώληση των συγκεκριμένων φρεγατών σε άλλες χώρες του ΝΑΤΟ, όπως Ρουμανία-Βουλγαρία κατασκευασμένες στην Ελλάδα.»

Συγγραφέας: Πέτρος Ούτσης

outsis petros

Εκδότης ViaDiplomacy.gr

Αν σας άρεσε το άρθρο και θέλετε να στηρίξετε τον συγγραφέα μπορείτε να κάνετε μια δωρεά.